Columns

Mails winnen van strips

Gisteren las ik op de site van The Guardian dat jongeren tussen de 8 en 17 jaar meer tijd spenderen aan het lezen van mails en websites dan dat ze strips lezen. Ze consumeren meer letters dan plaatjes. Terwijl verhalen eerst met name voor kinderen omgezet werden naar strips. Denk aan de aloude Classics (bekend bij babyboomers). Want kinderen zouden verhalen met plaatjes prefereren boven teksten. Tegenwoordig zie je dit verschijnsel ook bij volwassenen. Als voorbeeld het verstrippen van De Avonden van Gerard Reve door tekenaar Dick Matena.

Het Engelse onderzoek door het National Literacy Trust, uitgevoerd onder 18.000 jongeren geeft ook aan dat 1 op de 10 kinderen zogenaamde heavy users zijn en meer dan tien boeken de afgelopen maand hebben gelezen. Maar 13% heeft niets gelezen in die periode; het zijn trouwens bijna twee keer zoveel jongens dan meisjes die dit zeggen. Het vooroordeel dat meisjes meer lezen dan jongens werd weer bevestigd.

De omzet van de boekhandels is het afgelopen jaar flink achteruit gegaan. Wordt er minder gelezen? Nee, wel anders. Schrijft men elkaar minder? Nee, anders. De spanningsboog van studerenden lijkt korter, evenredig aan de stukjes die gelezen worden. Van lang brieven, naar e-mails door naar tweets van maximaal 140 tekens.