Man verkocht tientallen valse diploma’s

Een 23-jarige Amsterdammer is opgepakt voor het verkopen van tientallen valse diploma’s. Hij zit in voorarrest.

De man leverde wekelijks enkele diploma’s, meldt de politie. De zaak kwam aan het rollen toen een vrouw in Den Haag een kinderdagverblijf wilde beginnen. Zij had daarvoor een diploma ‘sociaal-pedagogisch medewerker’ nodig.  Bij navraag bleek de vrouw niet bekend bij de onderwijsinstelling waar zij het diploma zou hebben behaald.

De man heeft ook valse diploma’s geleverd van opleidingen tot apothekersassistent, verpleegkundige en leraar. Hij zou met zo’n 150 geïnteresseerden contact hebben gehad. De politie gaat de komende weken achter de klanten aan en waarschuwt ook hun werkgevers tegen de oplichting.

De politie heeft de woning van de man doorzocht en nam computerapparatuur, conceptdiploma’s en vervalsingsspullen in beslag.