‘Marktplaats voor studenten’: betalen voor creatieve opdrachten

Als je een goedkope fiets, televisie of muziekinstrument zoekt, is Marktplaats vaak de ideale virtuele winkel. Maar is het niet handig om – naast fysieke spullen – diensten aan te bieden? Twee studenten van Avans Hogeschool bedachten Studelen.nl, een marktplaats voor studenten.

In ruil voor geld helpen studenten elkaar met bijvoorbeeld het ontwerpen van een logo of mooie foto’s bij tekstopdrachten. Taylan Öncü zette het platform op samen met medestudent Emre Çetinkol van de opleiding Communication & Mediadesign.

‘We werkten samen in een projectgroepje. Dan zie je pas goed dat iedereen zijn eigen skills heeft. Ik ben goed in het maken van websites, maar één van mijn groepsgenoten is bijvoorbeeld heel goed in design. Het was perfect om die twee vaardigheden met elkaar te combineren. Toen dacht ik: waarom kunnen we dit eigenlijk niet met heel Nederland doen? Op die manier kunnen we samenwerken naar een nog veel hoger niveau tillen”, vertelt Öncü enthousiast.

Volgens de makers is het idee dat uiteindelijk studenten in heel Nederland, dus ook van de Hogeschool Utrecht, elkaar weten te vinden via het platform.

Plagiaat

Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat de opdrachten op de website worden ingeleverd als huiswerk, wordt benadrukt in de voorwaarden. ‘Het afleveren van een opdracht als je huiswerk is plagiaat, wat wij en scholen niet goedkeuren.’

Öncü: ‘Je moet het meer zien als het outsourcen van schoolprojecten. Denk bijvoorbeeld aan een student Journalistiek die geschreven teksten voor een freelanceopdracht wil aanvullen met mooie foto’s. Een fotografiestudent krijgt op die manier de kans om haar portfolio uit te bouwen en een klein zakcentje te verdienen.’

Het is de bedoeling dat studenten elkaar helpen, maar als ondernemers en bedrijven het platform willen gebruiken om studenten in te huren mag dat ook. ‘Maar we zeggen er wel nadrukkelijk bij dat het vooral voor de ervaring en het portfolio van de student is’, aldus Öncü.

Aanmeldingen

De site is pas twee weken live, toch stroomt het aantal aanmeldingen best snel binnen. ‘Op dit moment hebben we ongeveer tachtig aanmeldingen. Er zijn ook al wat dingen verkocht, zoals bijvoorbeeld het nakijken en redigeren van teksten. En mensen geven elkaar goede recensies, dus tot nu toe zijn de ervaringen positief.’