Voor studenten met een functiebeperking kan het lastig zijn om te studeren en een passende stage te vinden. Om hen te helpen, richtte ervaringsdeskundige Mathieu Soesbergen binnen de Hogeschool Utrecht het ‘Powerplatform’ op. Hij ontving daar de HUgenoten-prijs voor.
‘Een functiebeperking kan van alles zijn: van een gebroken been tot een depressie.’ Zijn eigen functiebeperking? ‘Dat vind ik niet relevant om te benoemen. We hebben inmiddels een hele groep studenten bij elkaar, met verschillende functiebeperkingen. Denk bijvoorbeeld aan autisme of PDD-NOS. Die studenten komen van allerlei verschillende opleidingen: integrale veiligheidskunde, verpleegkunde of een studie gebarentolk.’
En al die uiteenlopende studenten van het Powerplatform hadden één ding gemeen: tijdens hun studie liepen ze tegen problemen aan, vertelt Mathieu. ‘We zijn er achter gekomen dat er binnen de hogeschool veel mogelijk is, maar dat er ook heel veel verschillen zijn in de instituten onderling. Sommige opleidingen maken het bijvoorbeeld niet mogelijk voor studenten om twee tot drie dagen stage te lopen in de week en die dan langer door te laten lopen. De ene opleiding is daarin coulanter dan de andere. De een is meer gefocust op vlieguren, de andere op de kwaliteiten en vaardigheden die je ontwikkelt.’
Afscheid
De belangrijkste taak van het Powerplatform ligt in het bereiken van studenten met vragen over zulke thema’s. ‘Dat is soms lastig. Een burn-out kan zich bijvoorbeeld tijdens de studie vormen. En dan heb je misschien niet alle informatie over studeren met een functiebeperking voorhanden. Er is veel mogelijk, maar het is lastig als je de weg van de informatie niet kent. Daarom organiseren wij bijeenkomsten, zodat eerstejaars bekend raken met de mogelijkheden.’
Het Powerplatform blijft binnen de HU bestaan, maar Mathieu neemt er binnenkort afscheid van. ‘Als het goed is, studeer ik dit jaar af. Dan zal ik het kindje dus moeten overdragen. Ik ben er trots op dat ik een groep studenten bij elkaar heb gebracht en dat daaruit iets moois is ontstaan.’