Mbo’ers in één jaar wo-bachelor

Loopt de snelste weg naar een academische titel via het mbo? Excellente leerlingen van Nederlandse roc’s kunnen binnen één jaar een bachelor of arts-diploma behalen aan de Schotse Robert Gordon University.

Het gaat om leerlingen international business studies. Wie deze tweetalige opleiding volgt krijgt twee diploma’s: een Nederlands mbo-diploma en een internationaal ‘BTEC National Diploma in Business’. Tijdens de opleiding kunnen ze ‘passes, merits en distinctions’ halen, legt ‘course leader’ Marlies van Uden van ROC Midden Nederland uit. Met merits en distinctions zit je al op hbo-niveau, claimt zij, en word je prima voorbereid op het hoger onderwijs.

Vorige week tekende Van Uden een convenant met de Robert Gordon University uit Aberdeen, dat de beste leerlingen van ROC Midden Nederland in staat stelt om in één jaar een Schots bachelordiploma te halen. ‘Het gaat om een kleine groep in het mbo die meer in zijn mars heeft’, zegt Van Uden. Bijvoorbeeld om leerlingen die op latere leeftijd naar Nederland kwamen en door een taalachterstand minder goed presteerden dan ze zouden kunnen. Van Uden: ‘Hun enige barrière is de Nederlandse taal.’ Het Engelstalige onderwijs is voor die groep een uitkomst. Veel andere leerlingen zijn laatbloeiers die al broers of zussen in het hoger onderwijs hebben.

De opleiding selecteert aan de poort: leerlingen moeten een persoonlijkheids- en capaciteitentest doen en hebben een intakegesprek. Overigens bieden ook andere mbo-instellingen international business studies aan. Gediplomeerden van het Noorderpoortcollege hebben zelfs al een Schots bachelordiploma op zak. Als het aan Van Uden ligt, geldt dat straks ook voor haar Utrechtse studenten.