Mediatheek verzamelt boetes voor Glazen Huis

Kerstmis is meer dan familiefilms, last-minute-boodschappen en kerkbezoek. Ook het Glazen Huis is tegenwoordig onlosmakelijk verbonden met het kerstgevoel. Studenten, hogescholen en universiteiten komen dit jaar opnieuw massaal in actie.

De HU-mediatheek draagt de kerstgedachte uit door alle contante boetes die ze in december binnenkrijgen, in een collectebus te verzamelen voor het Glazen Huis.

In Amsterdam, Tilburg, Utrecht en Rotterdam organiseren studentenverenigingen kerstdiners voor dak- en thuislozen. Hogeschoolkrant Sax en universiteitsblad UT Nieuws bundelden hun krachten en maakten een ‘Serious Edition’ die ze voor het goede doel verkopen. HvA-studenten veilen mooie mannen, sportievelingen van de TU/e fietsen voor geld van Eindhoven naar Enschede en fotografiestudenten van Avans Hogeschool verkopen portretten.

En dat is nog maar een greep uit alle initiatieven. Geld inzamelen voor ‘3FM-Serious Request’ is in de donkere dagen voor Kerstmis een nationale hobby geworden.

Voor het achtste jaar op rij worden drie dj’s de week voor Kerstmis in een glazen huis opgesloten om geld in te zamelen voor het Rode Kruis. Dit keer gaat de opbrengst naar de strijd tegen babysterfte. ‘Let’s hear it for the babies’ is de slagzin waarmee de radiozender dit jaar geld inzamelt.

Het Glazen Huis staat komende week in Enschede. Vanavond om negen uur draait actrice Carice van Houten de deur op slot. Dj’s Giel Beelen, Michiel Veenstra en Gerard Ekdom draaien een week plaatjes voor het Rode Kruis en nemen cheques in ontvangst. Op kerstavond komen ze naar buiten en wordt de totale opbrengst bekend gemaakt.