Meer bussen tussen Utrecht Science Park en Utrecht CS

Meer spitsbussen van Utrecht CS, een extra buslijn van station Veenendaal-De Klomp en verbetering van fiets- en wandelroutes. Met deze maatregelen willen provincie en gemeente vanaf 27 augustus de toenemende drukte van en naar het Utrecht Science Park (USP) opvangen.

De groei van het aantal reizigers naar het USP neemt vanaf komend studiejaar verder toe. Zo verhuizen deze zomer vijf instituten van de HU van de tijdelijke locatie aan de Daltonlaan naar de nieuwbouw aan de Heidelberglaan 15. En in juni opende het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie haar deuren. Terwijl de trambaan keer op keer vertraging oploopt: eind 2019 gaat de tram rijden.

Om de drukte het hoofd te bieden zet openbaar vervoerder U-OV zes extra gelede bussen in op de lijnen 12 en 28. Zij rijden in de spitstijden van 7.00 tot 10.00 uur en van 15.00 en 18.00 uur. Dagelijks kunnen 4.000 mensen meer reizen tussen USP en Utrecht CS. Ook werkt U-OV aan een informatiesysteem om reizigers te stimuleren buiten de spits de bus te nemen.

Nieuwe buslijn 298
Busonderneming Syntus start per 27 augustus de nieuwe lijn 298 tussen station Veenendaal-De Klomp en USP. Die zou eigenlijk pas in december 2018 beginnen maar is op verzoek van de provincie vervroegd. Reizigers vanuit Veenendaal komen via de snelbus op het USP en mijden zo het drukke Utrecht CS. De gemeente Utrecht verbetert onder meer de fietsroute De Bilt/USP/Bunnik en de looproute vanaf P+R De Uithof naar de ziekenhuizen.

De gemeente en provincie zijn ook met de HU en Universiteit Utrecht in gesprek over de spreiding van collegetijden. De HU zal meer onderwijs gaan verzorgen in de vroege ochtend en late middag/avond. Deze maatregel is bedoeld om beter gebruik te maken van de spaarzame ruimte van de hogeschool, maar In de praktijk kan dit zorgen voor verlichting van het ov.