Meer geld voor werving in buitenland

Minister Plasterk is erg tevreden over de Neso’s, de buitenlandse werving- en promotiebureaus van de Nuffic. Ze krijgen vanaf volgend jaar een groter budget.

De voorposten van het Nederlandse hoger onderwijs – voluit ‘Netherlands Education Support Offices’ – zijn gevestigd in tien landen: Indonesië, China, Mexico, Vietnam, Taiwan, Zuid-Korea, Brazilië, Rusland, India en Thailand. Ze zijn er om de banden tussen Nederlandse en buitenlandse instellingen te versterken. Ook moeten ze buitenlandse studenten warm maken voor een opleiding aan een Nederlandse hogeschool of universiteit.

Dat doen ze goed, zo blijkt uit een interne en externe evaluatie. Minister Plasterk wil hun gezamenlijk budget daarom verhogen van 3,8 miljoen naar 5,8 miljoen per jaar. In ruil moeten de Neso’s concrete doelstellingen ontwikkelen, zoals streefcijfers voor het aantal studenten dat via Neso-landen naar Nederland komt.