Studenten van nu kunnen zich
minder goed concentreren op informatie uit een ouderwets boek. De boosdoener:
veelvuldig gebruik van internet.
Dat stelt de Britse onderzoeker David Nicholas die
jarenlang onderzoek deed naar internetgedrag. De hersenen en denkpatronen van de
generatie studenten die is opgegroeid met internet nemen volgens Nicholas nieuwe
structuren aan. Ze zijn gewend om veel heen en weer te klikken tussen
verschillende websites en kunnen zich daardoor minder goed concentreren op
informatie afkomstig uit één bron, zoals een studieboek.
De bevindingen van Nicholas komen zaterdag aan de orde in
een documentaire op de BBC. De Daily Telegraph schrijft er vandaag al over. Volgens de wetenschapper
verandert internet onze manier van denken. Toekomstige generaties zullen steeds
meer problemen krijgen met lineaire bezigheden als het lezen of het schrijven
van een lange tekst. Wel worden we beter in ‘associatief’ denken.
Een Britse hoogleraar politicologie aan de universiteit
van Cambridge zegt in de documentaire dat hij studenten tegenwoordig harder
hoort klagen als ze een dik boek moeten lezen dan vijf of tien jaar
geleden.