Studenten die een vakantiebaan zoeken, hebben meer keus dan vorig jaar. Vooral in de horeca en industrie komen er weer baantjes bij, zeggen uitzendbureaus.
Vorig jaar konden de uitzendbureaus merken dat Nederland in een economische crisis zat, maar nu gaat het beter. ‘Ik kan niet zeggen dat we terug zijn op het oude niveau’, aldus directeur Katinka Habermehl van ASA Student, die naar eigen zeggen half studerend Nederland in haar kaartenbak heeft. ‘Maar de trend omhoog is ingezet. Vooral in de horeca, catering en evenementen zijn weer meer bijbanen.’
Volgens haar moesten veel bedrijven in hun vaste lasten snijden en hebben ze nu minder personeel in dienst. ‘Als de markt weer aantrekt, nemen ze niet meteen nieuwe mensen aan. Ze doen eerst een beroep op uitzendkrachten.’
Ook Randstad Uitzendbureau merkt deze zomer dat de economie weer uit het slop raakt. Woordvoerder Joost Ruempol: ‘De crisis heeft de uitzendbranche hard geraakt, maar nu zien we dat de industrie weer meer tijdelijke arbeidskrachten zoekt. Daar begint het herstel.’ De crisis wil hij relativeren: ‘Vorig jaar hadden studenten iets minder keus, maar er was nog altijd werk. Misschien moesten ze er iets verder voor reizen. Maar de crisis heeft bijvoorbeeld nauwelijks effect op de werkgelegenheid in de thuiszorg.’
Ook voor ict’ers is er meestal wel een relevante bijbaan, meent Ruempol. ‘Of voor studenten die graag voor financiële instellingen willen werken: die kunnen onder aan de ladder in een callcenter beginnen.’