Meer studentenkamers, maar starter is de pineut

Eerst het goede nieuws: het tekort aan studentwoningen in Utrecht neemt af. Het minder goede nieuws: het probleem lijkt zich te verplaatsen naar starterswoningen. Een rondgang langs de wethouder, SSH en starter Daan Bastinck (26). Daan is klaar met zijn studie en moet zijn woning uit, maar kan geen starterswoning vinden. ‘Nu hebben starters hulp nodig. Geef ze bijvoorbeeld een jaar extra zoektijd.’

Daan (26) is klaar met zijn studie Geschiedenis en moet eind van het jaar zijn SSH-woning uit. Hij woont bijna vier jaar op de Cambridgelaan in De Uithof. ‘Het is een leuk huis, niet ver van het centrum. Jammer, maar nu zoek ik iets anders’, vertelt Daan. ‘Alleen of samenwonen, de woonoppervlakte, de wijk: het maakt me niet zoveel uit. Toch zie ik weinig mogelijkheden’, zegt hij.

Studentenhuisvester SSH heeft sinds 2006 het ‘campuscontract’ ingevoerd, waarin staat dat huurders binnen twaalf maanden na hun afstuderen moeten vertrekken. ‘Hiervoor konden we langblijvers er niet uitzetten. Ondertussen hielden ze een kamer bezet voor een student, onze doelgroep’, vertelt Jesse van Mourik, woordvoerder van SSH. ‘Nu vertrekt bijna iedereen binnen de gestelde termijn’, zegt Van Mourik.

De wachttijden van SSH zijn korter dan een paar jaar geleden. In 2012 moest een student nog anderhalf jaar zijn heil elders vinden, in 2014 was dit tien maanden. De gemeente noemt het campuscontract in een rapport uit 2013 als één van de redenen voor de terugloop. Van Mourik weet niet of dat klopt. ‘Er spelen meer dingen mee, zoals het wonen in sloopcomplexen en het nieuwe complex De Sterren. Daarom kan ik dat verband niet leggen’, zegt ze.

Duidelijk is dat er vooruitgang zit in de bestrijding van het tekort aan studentenwoningen. Maar Utrecht blijft nog steeds samen met onze hoofdstad achter op andere studentsteden.

Starters
Bijkomend probleem: voor starters is er ook geen overschot. Verhuurder Jebber, een dochteronderneming van SSH, meldde al in 2010 dat tienduizend twintigers geen woning konden vinden. De vraag, zo was toen al de voorspelling,  zou verder groeien.

In de politiek blijft het woningprobleem niet onbesproken. Bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2014 had elke politieke partij eigen plannen om de problematiek aan te pakken. Ook SP-er Paulus Jansen, sinds 2014 wethouder van wonen, erkent bij zijn aantreden dat het tekort aan goedkope huurwoningen ‘een megaprobleem’ is. Een derde van de starters kan dan geen woning vinden.

Betalen
Hoe staat het er nu voor? ‘Kantoren en scholen worden op grote schaal omgebouwd tot studentwoningen, ook voor starters wordt er veel gebouwd. Er zijn honderden woningen bijgekomen’, vertelt de wethouder. ‘Maar de starterslening, een lening om kopen voor starters gemakkelijker te maken, verdwijnt. De meeste starters geven de voorkeur namelijk aan een huurwoning. En met een afgeronde hbo- of wo-opleidingen zijn de particuliere woningen wel te betalen.’

Daan heeft daarmee andere ervaringen. Hij heeft wat rondgekeken in de particuliere sector. ‘Het is allemaal erg duur. Na veel studies, zoals geschiedenis, is het best moeilijk om een baan op niveau te vinden. Misschien is het te doen als je in een goede sector werkt, maar het plaatje is niet voor iedereen rooskleurig.’

Woningnet, de verdeler van woonruimte in Utrecht, biedt betaalbare woningen aan. SSH adviseert om je tegelijk bij je SSH-inschrijving, bij Woningnet in te schrijven. ‘Tegen de tijd dat je uit de woning moet, heb je een jaar of vier inschrijftijd. Dat schiet op’, meent Van Mourik.

Daan: ‘Ik sta vijf jaar ingeschreven, maar heb nog nauwelijks mogelijkheden. Ik vind dat SSH wel wat coulanter kan zijn. Het woningtekort onder studenten is afgenomen, nu hebben starters hulp nodig. Geef bijvoorbeeld een jaar extra zoektijd’, zegt hij.

Van Mourik denkt dat het woningprobleem wellicht is opgeschoven naar de startersmarkt. ‘Maar wij zijn er voor de studenten, en komen voor hun belang op’, zegt de SSH-woordvoerder.

Jansen zou iemand als Daan graag verwijzen naar Jebber.  ‘Die is er speciaal voor starters. En bij Lux et Pax worden veel nieuwe appartementen opgeleverd. Hou verder goed in de gaten wat voor projecten er zijn op de particuliere markt, er zijn veel leuke initiatieven.’

Jansen wil Daan graag behouden voor Utrecht. ‘Studenten en starters zijn een mooie toevoeging. Het zijn slimme en creatieve mensen. Ze komen vaak met leuke initiatieven voor de stad’ zegt hij. ‘Ik zie in de toekomst graag dat iedereen die in Utrecht wil wonen, de kans krijgt.’

Maar Daan weet het nog niet zo zeker. ‘Of het lukt om iets te vinden? Geen idee. Eventueel kan ik weer naar mijn ouders in Houten, maar liever niet.’