Meldpunt stagemisbruik blijft langer open en wordt uitgebreid

Vakbond FNV heeft besloten het meldpunt voor stagemisbruik in de zorg langer open te laten én uit te breiden voor de hele zorg- en welzijnsector.

Het meldpunt bestaat sinds 3 november voor stagiairs, leerlingen en medewerkers in de kinderopvang, gehandicaptenzorg, verpleeg- en verzorgingshuizen en thuiszorg. Oorspronkelijk zou het maandag 25 november sluiten, maar het blijft nu mogelijk om tot maandag 6 januari misstanden te melden. Ook komt het meldpunt beschikbaar voor de rest van de sector, zoals ziekenhuizen, jeugdzorg en geestelijke gezondheidszorg.

Op dit moment staat de teller op 290 meldingen. Die gaan vooral over leerlingen die geen tot weinig begeleiding krijgen, als volledige werkkracht worden ingezet en handelingen moeten verrichten waartoe ze nog niet bevoegd zijn, zegt de FNV.