Meldpunt voor klachten over toetsen weer opengesteld

Foto: Kees Rutten

De studentenfractie Vlijmscherp uit de Hogeschoolraad heeft het meldpunt voor klachten over toetsing en surveillanten weer in werking gesteld.

Het Meldpunt Toetsing & Surveillanten is sinds dinsdag 31 oktober weer opengesteld omdat er na de start van toetsperiode A afgelopen maandag meerdere klachten zijn ontvangen. ‘Binnen 24 uur kregen we vijf klachten binnen’, zegt Jasmijn Simpson, aspirantlid van de studentenfractie.

Er druppelen berichten binnen vanuit verschillende instituten. Het gaat onder meer over een surveillant die tijdens een tentamen in slaap is gevallen en dat studenten niet wordt gevraagd een identiteitsbewijs te tonen terwijl dat verplicht is. Ook weigerde een surveillant Engels te praten tijdens een Engelstalig tentamen.

Evaluatie
Vorig jaar waren er aanhoudende klachten over de gang van zaken tijdens de tentamens. De HU stelde een Taskforce aan die de problemen moest aanpakken. Vlijmscherp richtte daarop een meldpunt in. De Taskforce leek succesvol te zijn: toetsperiode C aan het einde van het studiejaar was nagenoeg vlekkeloos verlopen, bleek uit een evaluatie. ‘Maar nu blijkt dat de problemen nog steeds niet zijn opgelost’, zegt Simpson.