Columns

‘Meneer Hamel weet niet waar hij het over heeft’

Ernst-Jan Hamel
Foto: Kees Rutten

Onze columnist Ernst-Jan Hamel is docent Journalistiek en beschrijft wat hem opvalt in zijn werk met studenten. Vandaag: een studentevaluatie heeft niet altijd zin…

Een van de minder leuke aspecten van het docentschap zijn de anonieme studentevaluaties die je aan het einde van elk onderwijsblok voorgeschoteld krijgt. Het lezen van die evaluaties is elke keer weer een marteling.

Zo is er het eerstejaarsvak economie, waar ik elke keer veel voorbereidingstijd aan besteed. Dat vak is niet bepaald populair bij studenten en daarom lardeer ik de droge stof met allerlei tv-fragmenten en betrek ik de theorie op actuele politieke discussies. Maar wat lees ik aan het einde van het blok in meerdere reaguursels? ‘De lessen voegen weinig toe aan de stof uit het boek.’

Meerdere studenten schrijven daarnaast dat ze de lessen weinig informatief vinden. ‘Voegt weinig toe aan wat ik op de middelbare school bij economie heb geleerd.’

Haha, mooi!, denk ik handenwringend. De volgende keer ga ik moeilijkere literatuur voorschrijven en het tentamen verzwaren. Ik houd er geen rekening meer mee dat eerstejaars journalistiek nu al in groten getale zakken voor economie.

Van studentenevaluaties leer ik zelden wat. Het is best leuk om als docent een hoog cijfer te krijgen, maar dat kan even goed te danken zijn aan de inhoud van het vak of de samenstelling van de klas. En bovendien zijn er vaak minder dan tien studenten per klas die de moeite nemen de evaluatie in te vullen. En misschien zijn dat juist precies die zeikerds die even hun gal willen spuwen.

Het meest storend is de student die schrijft dat ik de stof niet beheers. ‘Meneer Hamel lijkt soms zelf even niet te weten waar hij het over heeft in de klas.’ Hoewel andere studenten schrijven dat ik ‘zeer deskundig’ ben, laat zo’n zinnetje me niet los. Wat zal die student bedoelen? Welk thema heb ik niet goed uitgelegd dan?

Allemaal zinloze hersenenergie verspild, alleen maar omdat een of andere student anoniem een of ander punt wil maken.

Ik ben niet de enige die moeite heeft met cursusevaluaties. Een grote meerderheid van de docenten in het hoger onderwijs is kritisch, bleek afgelopen oktober uit een enquête. Die anonieme reaguursels zijn onzinnig en arbitrair, zeggen ze. Een populariteitsmeting die nauwelijks informatief is maar helaas wel van invloed op het krijgen van contractverlenging of een vast contract.

Studentevaluaties hoeven echt niet bij het grof vuil. Bij gebrek aan betere kwaliteitszorg heb je zoiets nodig. Maar laten we er vooral niet te veel waarde aan hechten.