Met deze kruk begint het gesprek over stagediscriminatie

Foto: Lucas Versteeg

Vanaf vandaag staat het kunstwerk ‘Geen plek voor jou’ op elk instituutsplein van de HU. Het is bedoeld om het gesprek over stagediscriminatie op gang te brengen.

Op het zitvlak van de oranje kruk staat een rood kruis. ‘Gek hè, dat er overal plek is, maar om één of andere reden niet voor iedereen’, meldt het bordje erboven. Op elk instituutsplein van de HU-gebouwen staat van 8 tot 23 november zo’n ‘discriminatie-kruk’. Op de HU in Amersfoort staat ie onder andere op het ondernemersplein.

De initiatiefnemer van het project is Irene Staat, vanuit haar functie als aanjager Gelijke Stagekansen. Door de stoel wil ze het gesprek op gang brengen tussen docenten en studenten. Ze zoekt antwoord op de vraag wat HU-studenten nodig hebben en wat opleidingen kunnen verbeteren.

Migratieachtergrond, gender, handicap

8 procent van de studenten ervaart discriminatie bij het zoeken naar een stage of tijdens de stage zelf, staat op het bordje boven de kruk. Stagediscriminatie komt vooral voor bij studenten met een niet-westerse migratieachtergrond en studenten van kleur. Studenten maken stagediscriminatie ook mee vanwege bijvoorbeeld hun geaardheid, gender, neurodivergentie (o.a. autisme, dyslexie) of handicap.

Komende tijd worden er binnen de HU een aantal activiteiten georganiseerd rondom dit thema. Op donderdag 23 november 2023 vindt de Landelijke conferentie tegen stagediscriminatie hoger onderwijs plaats op de HU.

Eerder organiseerde de HU een Workshop ‘Stagediscriminatie aan den lijve ervaren via Virtual Reality‘. Op 21 september kwamen zo’n vijftig docenten en stagecoördinatoren bij elkaar. Door een VR-bril op te zetten konden ze vanuit een student beleven hoe het is om op stage te worden buitengesloten, vanwege je herkomst of handicap.

Trajectum is bezig met een uitgebreid artikel over stagediscriminatie. Wil je ervaringen delen of heb je tips? Stuur een mail naar trajectum@hu.nl.