Met een bord in het USP: Hans zoekt studenten voor zijn dochter

Foto: Lucas Versteeg

Voor de vierde keer staat Hans Govers (70) met sandwichborden om zijn lichaam in het Utrecht Science Park. De man zoekt studenten die willen zorgen voor zijn gehandicapte dochter Doris (27). ‘Ze is dol op First Dates.’

‘Als Doris ’s avonds in bed zit nemen we samen de dag door. Ik vertel wat ik heb gedaan en praat met veel intonatie. Ze gaat helemaal op in het gevoel dat ik in het gesprek stop. Ik weet dat het niet zo is, maar als ik naar haar ogen kijk, lijkt het alsof ze alles snapt.’

Een belangrijk moment van de dag voor Hans Govers. Hij woont in Amersfoort met zijn dochter Doris, die door zuurstofgebrek tijdens de geboorte nu een ontwikkelingsleeftijd heeft van anderhalf jaar.

Govers loopt al dagen rond in het Utrecht Science Park omdat hij studenten zoekt die bij hem thuis voor zijn dochter willen zorgen. Welke opleiding ze doen, maakt voor hem niet uit. ‘Als ze maar sociaal zijn.’

Doris woont thuis en heeft veel zorg nodig. Overdag en s’ avonds is er altijd iemand nodig om haar te wassen, medicijnen te geven, aan te kleden en sondevoeding te geven. Maar ook om leuke dingen te doen. ‘Ik kan het niet alleen. Er zijn nu tien meiden die afwisselend voor Doris zorgen. Dit zijn vooral studentes van de Universiteit Utrecht. Studenten zijn slim, sociaal en vaak flexibeler dan mensen die al een gezin of een fulltime baan hebben.’ En in de meer dan tien jaar dat er studenten werken, is nog nooit iemand de afspraak vergeten.

First Dates

‘Doris vindt het tv-programma First Dates fantastisch. Het liefst kijkt ze niets anders’, vertelt Govers. Omdat ze slechtziend is, kijkt Doris op een grote tv. Met een tillift kan ze op een sta-plank worden gezet. Zo kan ze, vastgezet, rechtop staan. Dat is goed voor de doorbloeding. ‘Ze is een kritische kijker. De Britse versie vind ze het leukste, de Nederlandse vond ze na een jaar pas leuk en de Australische vond ze mat en afstandelijk.’ Volgens Govers geniet Doris van de authenticiteit. ‘De deelnemers zijn oprecht geïnteresseerd, het is kleurrijk en divers.’ Bijkomend voordeel: de studenten die voor haar zorgen houden ook van het programma.

‘Gehandicapten-ghetto’s’

Veel kinderen met een zware handicap wonen in een instelling. Iets wat Govers voor zijn dochter absoluut niet wil. ‘Kinderen als Doris vervreemden snel. Er zijn ouders die in het begin vaak bij hun kind langsgaan, maar daarna steeds minder vaak komen. Het kind reageert dan steeds minder en op een gegeven moment bezoeken de ouders hun kind daarom nooit meer.’

Instellingen noemt hij gehandicapten-ghetto’s. ‘Gebouwen in het bos met grote groepen gehandicapten, weggestopt van de bewoonde wereld. Met een tekort aan personeel en flexpools die niet weten wat elk kind nodig heeft en überhaupt hun namen niet kennen.’ Hij had hier liever het zorgsysteem uit Scandinavië. ‘Daar wonen kleine groepjes gehandicapten gewoon in de wijk zelf. In Nederland heb je die optie niet.’

Tweede kind erbij

Via een PGB (persoonsgebonden budget) is er geld beschikbaar voor de verzorging van Doris. Nog tien studenten zijn nodig om Govers’ nieuwe plan te laten slagen: ‘Het is de bedoeling dat er een tweede kind bij ons thuis komt, die een aparte begeleider krijgt. Dat is gezelliger voor de begeleiders en voor de kinderen. En zo kunnen ze makkelijker met een busje gezamenlijk een dagje uit.’ Een gehandicapt kind uit een andere gezin kan dan ook bij Doris verblijven. Daarom zoekt hij nu meer studenten.

Scannen en solliciteren

Govers is van plan om de komende tijd nog vaak op het USP te lopen. ‘Ik ben hier dicht bij de doelgroep. “Joh, dat je dat ervoor overhebt”, zei iemand. Alsof ik me verlaag door hier met deze borden te staan. Zo zie ik het niet. Het werkt namelijk goed.’

Een studente die drie weken geleden zijn QR-code scande en solliciteerde, heeft binnenkort een kennismaking. Een ander is al aangenomen. ‘We hebben een instructiefilm van vier uur gemaakt, waarin alles wordt uitgelegd: hoe je medicijnen maakt of sondevoeding toedient bijvoorbeeld. De film staat op een iPad die bij ons thuis ligt.’

‘Studenten verdienen 21 euro per uur. Een dagdienst verdient 178 per dag. Ze verdienen veel, maar we vragen ook veel van ze.’ Govers woont in Amersfoort, dus voor studenten die daar wonen is het extra gunstig. ‘Al betalen wij ook reiskosten, dus ze kunnen overal vandaan komen.’ Hij heeft vooral overdag studenten nodig, maar iedereen is welkom om te solliciteren.

Solliciteren? Hans heeft alle informatie op een rij gezet.