Columns

Met m’n hoofd op Kreta

Willem Spork

De maandelijkse column van Willem Spork, student Journalistiek. Ditmaal: hospiteeravond, loeiheet strand, ijskoud bier.

Het is het einde van het schooljaar. De eerste studenten zijn al op vakantie. Het studentenhuis is leeg en ook ik maak me klaar voor mijn vakantie. Ondertussen stoppen mensen met hun studie, zijn ze afgestudeerd en vertrekken ze uit het kamertje waar ze hun studietijd hebben gespendeerd. En probeer dan maar eens met een kleine groep overgebleven huisgenoten een goede overweging te maken. Dat is makkelijk, zou je denken. De hospiteeravond.

Het begint al bij de mailtjes die binnenkomen. ‘Ik ben gek op leuke dingen doen.’ Echt? Ik ben dol op hele stomme dingen doen. ‘Ik ben echt fan van leuke humor.’ Hè jammer, wij houden van echt hele stomme humor. Dan heb ik het nog niet eens over de hoeveelheid mensen die dol zijn op ‘dansjes en drankjes’. Probeer je maar eens door dat oerwoud aan clichés te wurmen. Van de honderd berichten (als je geluk hebt), blijven er misschien vijftien over. Daarvan komen er zo’n vijf niet opdagen. Zit je in een kamer met tien mensen die interessant proberen te zijn en jij moet interesse tonen. Het enige waaraan ik kan denken, is dat ijskoude biertje wat ik over een week achterover sla op een loeiheet strand ergens op Kreta met een berg mooie mensen om me heen.

‘Ik studeer Kunstmatige Intelligentie.’ Iedereen knikt enthousiast, maar niemand heeft een idee wat die knul nou doet. ‘Ik zoek eigenlijk een tijdelijke kamer, tot eind augustus.’ Shit, daar gaat mijn favoriet. Na afloop proberen we tot een besluit te komen. Iedereen moe. Iedereen stinken door de hitte. Het bier is op en het begint laat te worden. Om me heen wordt er gekozen voor ene Tom, die gek is op dansjes en drankjes. Ik wil er nog tegenin gaan, maar wat zal het ook. Leuk maken we het toch. En ik zit met mijn hoofd al op Kreta met een ijskoud biertje.

Fijne vakantie!