Met ‘overgangsdossiers’ vallen minder mbo’ers uit in het hbo

In het hbo vallen nog altijd te veel doorstromende mbo-studenten uit, stelt een nieuw Interdepartementaal Beleidsonderzoek, onder leiding van de oud-Inspecteur-Generaal van de Onderwijsinspectie Monique Vogelenzang. Het gaat om ongeveer de helft van de mbo-instromers. En dat is een slechtere score dan bij bijvoorbeeld instromers uit havo of vwo.

Het is taaie problematiek die in elk geval al tien jaar bestaat, constateren de onderzoekers volgens Science Guide. Wat zou helpen: verplichte overgangsdossiers van hogescholen, mbo-instellingen en het voortgezet onderwijs bij alle studenten en leerlingen.

De informatieoverdracht moet worden vastgelegd in wet- en regelgeving. Alleen zo kan een basis ontstaan voor het goed overdragen van de studentinformatie. Instellingen kunnen dan direct bij de start van de (vervolg)opleiding op de behoeftes en kansen van de individuele student inspelen. Docenten worden zo in staat gesteld om persoonlijke begeleiding te leveren bij de instroom van de studenten, aldus de onderzoekers.