Minder Nederlandse studenten naar VS

De Verenigde Staten waren vorig jaar iets minder populair bij Nederlandse studenten. 1830 studenten staken de oceaan over voor stage of studie, een daling met 2,1 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Volgens het jaarlijkse ‘Open Door report’ van het Institute of International Education in New York, groeide het aantal Nederlandse studenten dat naar de VS ging sinds 2004.

De lichte daling komt voor rekening van studenten die een ‘undergraduate’ programma volgen. Dat waren er vorig jaar 732, een jaar eerder ging het nog om 841 studenten. Het aantal studenten dat een ‘graduate’ programma volgt, een deel van hun opleiding in de VS volgt of stage liep nam wel toe. New York State, California en Florida zijn de populairste staten onder Nederlandse studenten.

Andersom studeerden vorig jaar 2318 Amerikaanse studenten in Nederland, een stijging van 13,7 procent. Nederland neemt daarmee de 22e plaats in op de lijst van landen waar Amerikanen gaan studeren.

De Verenigde Staten trekken nog steeds de meeste buitenlandse studenten. Twintig procent van de wereldwijde studentenmobiliteit komt voor rekening van de VS.