Minder eerstejaars stoppen in hbo

Er zijn minder eerstejaars gestopt met hun hbo-studie. Wel zijn er meer van opleiding of hogeschool gewisseld, blijkt uit nieuwe cijfers van de Vereniging Hogescholen over vorig studiejaar.

Voor het eerst in drie jaar is de uitval in het hoger beroepsonderwijs kleiner geworden: 14,7 procent van de eerstejaars hbo-studenten hield er binnen een jaar mee op, terwijl dat daarvoor 16,1 procent was. De uitval is weer gedaald tot het niveau van 2009.

Vooral bij de Hogeschool Windesheim (19,2 procent) en de Hogeschool Inholland (17,8 procent) gooiden veel studenten de handdoek in de ring. Maar ook grote hogescholen als Fontys en Saxion zaten ruim boven het landelijke gemiddelde.

Wisselaars
Bij de Hogeschool Rotterdam en de Hogeschool Utrecht is de uitval kleiner: daar stopte veertien procent van de eerstejaars. Bij Avans gaat het om dertien procent. Zoals altijd kent de Hotelschool Den Haag, waar streng geselecteerd wordt op geschiktheid en motivatie, de laagste uitval: slechts 6,3 procent.

Wel wisselden meer eerstejaars dan ooit van hogeschool of opleiding: het waren er bijna twintigduizend. Dat is één op de vijf studenten. Ter vergelijking, tien jaar geleden verruilde minder dan één op de zes studenten zijn opleiding of hogeschool voor een andere.

Het gaat hierbij om voltijdstudenten van bacheloropleidingen. In deeltijdopleidingen is de uitval altijd een stuk hoger: ongeveer een kwart haakt binnen een jaar af.