Minister belooft compensatie voor laatstejaars studenten

Foto: Kees Rutten

Wie in de eindfase van de opleiding zit en door het coronavirus vertraging oploopt, kan rekenen op compensatie. Dat zegt de minister van Onderwijs, Ingrid van Engelshoven, tegen NRC.

Eerder kwam de minister niet verder dan de toezegging dat studenten meer geld mochten lenen. Dat leidde tot grote ergernis bij studenten- en jongerenorganisaties. Vandaag nog kwamen ze met een oproep om studenten niet te vergeten in de financiële steunmaatregelen.

Veel studenten zijn hun bijbaantje in met name de horeca kwijtgeraakt. Tegelijkertijd lukt het bij veel opleidingen niet om op tijd alle toetsen af te nemen. Daarnaast zijn bij onder andere de lerarenopleidingen de stages stopgezet. Dit kan makkelijk leiden tot studievertraging.

Financiële nood

Eerstejaars kunnen de vertraging nog wel inlopen, redeneert het ministerie. Maar studenten die voor de zomer zouden afstuderen en zich door corona in september tóch weer moeten inschrijven, verdienen echt compensatie.

Het is nog niet duidelijk hoe de regeling er precies uit gaan zien en om welke studenten het precies gaat. De LSVb noemt het tegenover NRC ‘fijn dat de minister hun zorgen serieus neemt’, maar zegt erbij dat het ‘geen oplossing is voor de studenten die nú in financiële nood zitten, omdat ze hun bijbaan zijn kwijtgeraakt.’