Minister keurt opnieuw HU-bachelor Professional College af

Foto: Annemieke Kok

De minister heeft voor de tweede keer een aanvraag voor een Professional College van de HU afgekeurd. De hogeschool wil de brede bachelor doorzetten in een andere vorm.

Medio januari vroeg de hogeschool toestemming om een bachelor Innovation in Urban Society te mogen starten in vol- en deeltijd. Die moet opleiden tot het nieuwe beroep van Professional Innovator. De vierjarige Nederlandstalige opleiding is kleinschalig en flexibel en omvat meerdere sectoren, zoals techniek, sociaal en economie. De beoogde start is 1 februari 2019 en de HU rekent op een instroom van vijftig studenten.

Deze nieuwe aanvraag volgde op een afgekeurd verzoek eind vorig jaar om een breed georiënteerde bachelor Professional College te mogen beginnen. De Commissie Doelmatigheid Hoger Onderwijs (CDHO) oordeelde negatief, wat de minister overnam.

Vernieuwend
De HU voldoet aan het criterium dat de inhoud van het curriculum van de bachelor vernieuwend is, concludeert de CDHO. Ook is aangetoond dat er sprake is van een maatschappelijke behoefte, onder meer omdat het leren vooral gebeurt in kleinschalige gemeenschappen.

Maar de aanvraag strandt op het criterium van de arbeidsmarktbehoefte. De HU heeft niet aannemelijk gemaakt dat er voldoende behoefte bestaat aan afgestudeerden van het Professional College. De hogeschool voerde onder meer gesprekken met innovatiemanagers en vertegenwoordigers van bedrijven en organisaties, maar die steekproef is te klein om er duidelijke conclusies uit te trekken, zegt de adviescommissie.

Aantal vacatures
Ook de onderzoeken naar het perspectief op de arbeidsmarkt, die de hogeschool liet uitvoeren, brachten in de ogen van CDHO geen soelaas. Het aantal vacatures dat voor afgestudeerden van het Professional College beschikbaar zou komen, is onzeker gezien de concurrentie van andere opleidingen. De commissie concludeert dat er ‘geen ruimte in het landelijk aanbod bestaat’ om de bachelor te starten. Een advies dat de minister dus weer overneemt.

De HU noemt de afwijzing in een reactie ‘teleurstellend’. Onbekend is of de hogeschool hiertegen in beroep gaat. Wel wil het college van bestuur de ontwikkeling van de brede bachelor in een andere vorm doorzetten. Het college mikt erop de opleiding in 2019 te starten.