Minister: soepeler studieadvies voor topsporters

Minister Van Engelshoven wil het makkelijker maken om een studie met topsport te combineren: ze past de regels van het bindend studieadvies aan. Sommige universiteiten en hogescholen liepen daar al op vooruit.

In het regeerakkoord is afgesproken dat er meer ruimte komt voor topsporters in het hoger onderwijs. ‘Die koppeling kan pittig zijn, omdat sportkalenders niet altijd te rijmen zijn met lesroosters’, staat in een nieuwsbericht dat het ministerie vrijdag heeft rondgestuurd.

Officieel kunnen universiteiten en hogescholen nu geen uitzondering maken voor topsporters in hun regelingen voor het bindend studieadvies. Dat kan eigenlijk alleen voor zwangere en zieke studenten, en voor degenen die bestuurswerk doen.

Zoektocht
Sommige onderwijsinstellingen wisten dat misschien niet en hielden allang rekening met topsporters. Een kleine zoektocht op internet leidt naar de Universiteit Twente, de UvA en HvA, Windesheim, Universiteit Utrecht en de TU Delft.

De regels volgen dus de praktijk. Minister Van Engelshoven haalt de ‘horden’ nu officieel weg. ‘Als onderwijsminister vind ik studeren uiteraard al topsport’, zegt ze. ‘Een studie koppelen met een topsportcarrière is natuurlijk helemaal een prestatie.’

Overigens hoeven universiteiten en hogescholen geen uitzondering te maken voor topsporters. Maar de onderwijsinstellingen die dat graag willen doen, hebben nu officieel toestemming van de minister.