Minister Van Engelshoven over #metoo in hoger onderwijs

Archieffoto: Sebastiaan ter Burg

Misbruik en grensoverschrijdend gedrag kunnen ook aan universiteiten en hogescholen voorkomen, zegt minister Van Engelshoven. Ze hoopt dat slachtoffers zich aangemoedigd voelen om hun klacht te melden.

Dankzij de #metoo-beweging durven steeds meer mensen hun verhalen over seksueel misbruik en grensoverschrijdend gedrag te delen. In Nederland kwamen bijvoorbeeld verhalen naar buiten over twee docenten van de toneelscholen in Arnhem en Amsterdam: ze hadden seksuele relaties met studenten en deden hun macht gelden.

GroenLinks stelde er schriftelijke vragen over. Wat gaat Van Engelshoven met deze verhalen doen? En hoe zit het in de rest van het hoger onderwijs? Wordt bij andere opleidingen minder misbruik gemaakt van de hiërarchische verhouding tussen docenten en studenten?

Onacceptabel
De nieuwe minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap laat er geen misverstand over bestaan. ‘Ik vind het onacceptabel als een docent de afhankelijkheidsrelatie misbruikt en seksueel grensoverschrijdend gedrag vertoont’, antwoordt ze. Docenten mogen de ‘veilige leeromgeving’ van studenten nooit schaden.

Maar verder houdt ze zich afzijdig. Ze hoort ‘geluiden die aangeven’ dat de problemen bij de twee toneelscholen tot het verleden behoren. De betrokken docenten zijn ontslagen. Ze verwacht dat de instellingen snel reageren als er toch weer iets gebeurt.

De laatste jaren zijn er weinig signalen van zulk fout gedrag in andere opleidingen van het hoger onderwijs, constateert ze. ‘Tegelijkertijd zijn er geen redenen te veronderstellen dat het in de gehele maatschappij wel voorkomt en niet in het onderwijs.’

Het kan volgens haar twee dingen betekenen. Misschien hebben de instellingen ‘voldoende corrigerend vermogen’ en lossen ze dit soort problemen goed op. Maar het zou ook kunnen dat de betrokkenen zich niet melden. En dat zou niet goed zijn.

Aangemoedigd
Hogescholen en universiteiten moeten zorgen dat studenten en docenten ‘zich aangemoedigd voelen’ om elke vorm van ongewenst gedrag te melden, vindt Van Engelshoven, zonder gevaar voor hun studie, carrière of rechtspositie.

Overigens spelen de problemen niet alleen in de theateropleidingen. Ook in de wetenschap gaan mensen over de schreef, schreef hoogleraar Vanessa Evers van de Universiteit Twente. Het gebeurt volgens haar elke dag weer.

De Universiteit Utrecht houdt vandaag in theater TivoliVredenburg een pop-up college over het onderwerp, waar wetenschappers van verschillende disciplines de #metoo-beweging duiden.