Scholen mogen homoseksualiteit afkeuren, zei minister Slob maandag in de Tweede Kamer. ‘Maar ze moeten wel toezien op een veilig leerklimaat voor alle leerlingen.’ Is dat een haalbare kaart? Niet bepaald, zeggen HU-studenten Elias van Mourik, Emma Dolmans, in aansluiting op veel anderen. En vanmiddag al kwam Slob terug op zijn eerdere verklaring.
Scholen vragen soms aan ouders en leerlingen om hun opvattingen te onderschrijven in een ‘identiteitsverklaring.’ Die gaan bijvoorbeeld over het afkeuren van de ‘homoseksuele levenswijze.’
Dat is hun recht, zei de minister van basis- en voortgezet onderwijs Arie Slob maandag nog in de Tweede Kamer. Hij reageerde daarmee op kritische vragen van Kamerleden over die identiteitsverklaringen die op sommige reformatorische scholen worden gehanteerd.
Tot vanmorgen toe verdedigde Arie Slob (ChristenUnie) de identiteitsverklaringen, in het kader van de vrijheid van onderwijs en godsdienst. Want je moet ook opvattingen over homoseksualiteit accepteren die misschien niet door het merendeel van de samenleving wordt gedeeld, vond hij.
Maar als het aan Emma Dolmans (21), derdejaars pabostudent aan de HU en UU, ligt perken ze die ‘vrijheid van meningsuiting’ in. ‘De overheid betaalt het onderwijs en op deze manier subsidiëren ze scholen die LHBTI’ers afkeuren. Dat is merkwaardig. Bovendien heeft dezelfde Arie Slob in 2019 de onderwijsinspectie afgestuurd op islamitische scholen omdat ze homofobe teksten hadden in hun lesmateriaal. In Nederland mag je zijn zoals je geaard bent. Ik ben zelf trouwens biseksueel en had me als kind op zo’n school niet serieus genomen gevoeld.’
Veiligheid in de klas?
Slob benadrukte bij zijn stellingname wel meteen dat scholen ook wettelijk verplicht zijn ‘zorg te dragen voor de sociale, psychische en fysieke veiligheid van alle leerlingen.’
‘Dat is op zo’n school onmogelijk,’ zegt Elias van Mourik (23), HU-student die zich inspant om de positie van de LHBTQ+ te verbeteren. ‘Ik zie het voor me en het voelt als een klap in mijn gezicht. Het is alsof je ouders samen met de school een overeenkomst sluiten waarin staat dat jij niet goed bent. Dat je niet voldoet, als een stuk vlees in Albert Heijn waar 35 procent korting op staat. Dat voldoet niet, maar net genoeg om niet ziek van te worden. Een homoseksuele jongen heeft net zo goed dromen over de toekomst, over een gezin en een relatie. Als je dat afkeurt ontneem je hem nogal wat. Stel je voor dat het andersom was? Dat er scholen waren die heteroseksualiteit afkeurden. Dat de minister dit zegt, is een grote stap terug voor onze gemeenschap.’
Verbieden? En dan?
Gerard Amersfoort (23) ging naar een school waar zijn ouders een verklaring ondertekende die homoseksualiteit verwierp. Aan Trouw vertelt hij dat hij zijn geaardheid jarenlang ontkende. Toch betwijfelt hij of een verbod op dit soort identiteitsverklaringen de oplossing is. ‘Verbieden zet waarschijnlijk vooral kwaad bloed. Je begint een constructief gesprek met gereformeerden nooit met een regenboogvlag in je hand, je moet snappen wat hun kant inhoudt.’
Wel zou hij graag zien dat de overheid in gesprek gaat met de scholen. Over wat de negatieve aandacht voor homoseksualiteit met een kind doet.
De Kamer en de rest van Nederland roert zich
Gisteren werd al een motie aangenomen in de Tweede Kamer die een einde wil maken aan de verklaringen waarin ouders homoseksualiteit afkeuren. Ook buiten de Kamer kwam er meteen veel kritiek. Tim Hofman riep op de minister te mailen met het verzoek de motie op te volgen. Volgens de programmamaker werd zijn oproep al tienduizend keer gedeeld en ontving de minister massa’s mails. Dat werkte. Wél blijft de minister erbij dat scholen ook ‘de vrijheid hebben om opvattingen te hebben over relaties tussen mannen en vrouwen.’
De discussie in de Kamer ontstond naar aanleiding van de moord op Paty en de docent uit Rotterdam die moest onderduiken. De Kamer sprak gisteren daarom over burgerschapsonderwijs en welke invulling dat moet krijgen. Het kabinet wil ook schoolbesturen verplichten een schoolcultuur te creëren die de basiswaarden van de Nederlandse samenleving (vrijheid, gelijkheid en solidariteit) onderschrijft. De scholen blijven dan vrij in de invulling daarvan, maar moeten aan de inspectie uit kunnen leggen hoe zij die basiswaarden in de praktijk brengen.
Ook interessant: Een spotprent van Mohammed in de klas. Willen we dat?