Minister: zelftest leidde niet tot meer fysiek onderwijs

De inzet van preventief testen heeft niet gezorgd tot beduidend meer fysiek onderwijs bij universiteiten en hogescholen. Dat komt omdat de capaciteit van de onderwijslokalen bij de 1,5 meter-maatregel te beperkt is. Dat schrijft onderwijsminister Van Engelshoven in een brief aan de Tweede Kamer.

In de brief beschrijft de minister de voorlopige bevindingen van de pilots over zelftesten die in acht regio’s plaatsvonden, en waaraan ook de HU meedeed. Een andere conclusie is dat het opzetten van deze grootschalige zelftesten veel inzet vereist (kosten 400 miljoen euro). Daarbij is de bereidheid van studenten en medewerkers om zich te testen laag als dit vrijblijvend is en dus niet verplicht wordt.

Studenten en medewerkers kunnen zelftesten tot 31 juli gratis aanvragen bij de portal zelftestonderwijs.nl. Ook aankomende eerstejaars kunnen er terecht als ze de accountgegevens van hun instelling hebben gekregen. Op 13 augustus beslist het kabinet of het hoger onderwijs zonder beperkingen het nieuwe studiejaar ingaat.