Minor zoekt duurzame kleding-oplossing: ‘dat is dan 9500 liter water’

Afgelopen donderdag 29 september presenteerden studenten van de minor Marketing van duurzame oplossingen hun ideeën om consumenten eerder voor duurzame kledingconsumptie te laten kiezen.

Een paar oplossingen van de studenten: laat de tweedehandswinkel minder muf ruiken, maak een Off White-achtig cool duurzaamheidslabel of maak reclameborden die de impact van nieuwe kleding op het milieu laten zien.

Het scoren van een nieuwe outfit bestaande uit een T-shirt en jeans kost namelijk 9500 liter water. Dit staat weer gelijk aan ruim 146 keer douchen of bijna 80 keer badderen in een volle badkuip.

De zoektocht naar een oplossing begon met het onderzoeken van de kledingkast van hun huisgenoot en een literatuuronderzoek. Daarna bedachten ze een gedragsinterventie, daarvan maakten ze prototype en dat testten ze weer bij diezelfde huisgenoot.

Promotieonderzoek

Annuska Toebast-Wensink heeft de mode-casus ontwikkeld voor deze minor. Zij is sinds 2019 onderzoeker bij het lectoraat Marketing & Customer Experience. Met het Copernicus Institute of Sustainable Development (Universiteit Utrecht) werkt ze ook aan een promotieonderzoek. Dat gaat over het overtuigen van consumenten om duurzame kleding te kiezen. In haar eerste deelonderzoek heeft ze gekeken naar factoren die duurzaam modegedrag van consumenten beïnvloeden. Oftewel: waarom willen consumenten wél duurzame mode kopen.

In haar tweede deelonderzoek kijkt ze naar beïnvloedingstechnieken die duurzame mode-retailers kunnen inzetten. Ze heeft hiervoor 25 duurzame mode-retailers geïnterviewd. Uitkomsten gaat ze binnenkort delen.

Duurzame minor

Maar in de minor denken studenten nu al mee over oplossingen. De hoofdopdracht: een introductieplan maken voor een duurzame oplossing, realistisch én innovatief, met een echte opdrachtgever waaronder een modebedrijf.

Deze minor is door de Green Office HU aangemerkt als een duurzame minor. Wie deze minor volgt, draagt bij aan één of meerdere van de VN-Duurzaamheidsdoelen, zo is de gedachte. Volgend jaar start een nieuwe groep.