Columns

Missen we de digitale boot?

Op elektronisch gebied gaan de veranderingen snel, maar toch vaak minder snel dan de media roepen. Begin jaren negentig bracht Sony met veel bombarie eBook op de markt. Er was echter te weinig software beschikbaar. Wel kwamen er de Encarta encyclopedieën, eerst in het Engels, daarna in andere talen, waaronder het Nederlands. Maar na een eerste publiciteitsgolf hoorde je niets meer van eBook. Totdat, bijna twee decennia later, mede door Google, ineens heel veel software beschikbaar kwam. De boekhandels wilden de digitale boot niet missen en gingen eBooks verkopen. Bol.com meldde precies een jaar geleden in Entertainment Business dat hun nieuwe e-book afdeling in de eerste tien dagen 1500 e-readers en 2000 e-books had verkocht en voorspelde een grote toekomst voor het digitale boek. Maar de verkopen bleven achter.

Het Cultureel Plan Bureau concludeert in een gepubliceerd rapport (16-09-2010) dat de opmars minder snel gaat dan vaak wordt beweerd. Mobieltjes zijn handig en kunnen steeds meer. Maar de reguliere, oude media laten zich niet makkelijk verdringen. 48 % van de voorlopers leest ook een papieren krant. Deze groep, waaronder jonge marketeers, combineert verschillende media intensief. Hoeveel docenten op de FEM hebben we die onze studenten de fijne kneepjes van de traditionele en nieuwe media bij kunnen brengen?