Monitor: betere vergoedingen voor medezeggenschap nodig

Maandag 27 mei wordt de Monitor Medezeggenschap Hogescholen en Universiteiten aangeboden aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het is het resultaat van een tweejaarlijks onderzoek naar de staat van de medezeggenschap in het hoger onderwijs. Dit meldt het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) in een persbericht.

Uit het onderzoek blijkt dat de positie van de medezeggenschap nog steeds niet altijd is gewaarborgd. Woordvoerder van het ISO, Jorgen Blom, vindt daarom dat bestuurders de medezeggenschap moeten ‘koesteren en versterken’. Dat kan onder andere door te komen ‘met goede vergoedingen’. Ook vindt de studentenorganisatie het nodig om de medezeggenschap vaker structureel op tijd mee te nemen bij nieuwe plannen en voornemens..

Veel respondenten (26 tot 41 procent) zijn niet goed op de hoogte van de (eventuele) aanwezigheid van faciliteiten, terwijl dat wel nodig is, zegt Blom. Op het hbo zegt 65 procent van de studenten tevreden te zijn over de vergoeding die zij ontvangen voor het medezeggenschapswerk. Op het wo is dat maar de helft.

De monitor is het resultaat van een vragenlijst, die ruim 1200 medezeggenschappers hebben ingevud, zowel student- als personeelsleden.