Kort

Monitor Studentenhuisvesting: tekort studentenwoningen in een jaar met 20 procent gestegen

In Nederland zijn in totaal 26.500 studentenwoningen te weinig. Het afgelopen jaar is het tekort met 20 procent gestegen, meldt de Landelijke Monitor Studentenhuisvesting van kennisplatform Kences. De tekorten nemen nog toe, schrijft de NOS.

De komende acht jaar zoeken nog eens bijna 60.000 studenten een kamer, terwijl er tot 2025 zo’n 16.500 studentenwoningen bij komen. Voor een deel wordt de schaarste aan woningen veroorzaakt door de toestroom van internationale studenten. Tijdens de corona-crisis bleven zij thuis studeren en zoeken nu een kamer. Dat geldt overigens ook voor veel Nederlandse studenten.

Kences: ‘Een van de oplossingen is dat docenten en anderen een student in huis nemen. Daarnaast kunnen leegstaande gebouwen worden omgevormd tot studentenwoningen en kan er  gebouwd worden op braakliggend terrein.’