Columns

MTV

Dick van der Graaf (zie blog van gisteren) heeft het ver geschopt. Hij ging met Music Box naar Superchannel, werd daarna tweede en later eerste man bij reclameverkoopmaatschappij IP, van daaruit directeur RTL om tenslotte directeur van Endemol te worden. Je moet het in je hebben en een beetje geluk om, soms geholpen, op tijd op de juiste trein te springen.

Music Box kreeg een geduchte concurrent. MTV Networks Europe (met het hoofdkantoor in Londen) koos Amsterdam om MTV op 1 augustus 1987 te lanceren in de Roxy. Veel beroemdheden waren aanwezig, onder wie Elton John. Ook ik mocht naar binnen met een VIPpass, een soort paspoort waar mijn naam in sierlijke letters opstond. Het was een vies gekreukeld vodje geworden, omdat we in de stromende regen buiten moesten wachten voordat we naar binnen mochten.

MTV startte in Amerika met alleen maar muziekclips, aan elkaar gepraat door VJ’s (videojockeys). Met eenzelfde programmering kreeg het geleidelijk voet aan de grond in ons land. Dit betekende dat bijna alle huishoudens MTV konden ontvangen. Het werd een kweekvijver voor creatieven. De muziekindustrie vond het een geweldig promotiemedium, gericht op jongeren. Maar de gemiddelde kijkdichtheid is zelden boven de 2% gekomen. En muziekclips zie je er niet meer op.