Columns

Music Box

In 1984 kregen wij, Thorn EMI Screen Entertainment, opdracht om Music Box na Groot Brittannië te introduceren in de Benelux. Mede aandeelhouders waren Yorkshire Television en The Virgin Group. Ik vroeg vriend en ex-collega, Dick de Graaf, of hij zijn schouders er onder wilde zetten. Hij speelde basgitaar, kende de muziekmarkt, was mediaplanner bij reclamebureau JWT en had wel iets streberigs in zich. Het ging om een all-day Music television channel, dat in heel Europa te zien moest zijn.

Dat was in die tijd heel lastig, want met toen nog meer dan honderd verschillende kabelnetbeheerders moesten uitzendcontracten gesloten worden. Een feest was het als er weer een grote stad besloot Music Box in zijn pakket op te nemen. Amsterdam had toen het grootst aaneengesloten netwerk. Maar Thorn EMI wilde gelijk met al z’n filmtitels, snel van het station af. Het werd verkocht aan Superchannel.

In Amerika was MTV al eerder (in 1981) van start gegaan en die zag z’n kans schoon om voet aan de grond te krijgen in Europa. Eind 1986 kreeg ik copieuze lunches aangeboden van een MTV-bigshot in de Kersentuin, het restaurant van het Hilton Hotel met toen één Michelin ster, om zo relatief goedkoop informatie van mij te krijgen. Ik vond ’t gewoon lekker.