MUST-leden richten nieuwe studentenfractie op

Vijf leden van de studentenfractie MUST in de Hogeschoolraad (HSR) hebben gezamenlijk een nieuwe fractie opgericht onder de naam Avanti. Deze stap volgt op het besluit van het bestuur van Vereniging MUST om de naam van de fractie MUST tijdelijk terug te trekken.

Deze ontwikkelingen volgen op een roerige periode binnen de studentenfractie in de HSR. In februari werd bekend dat drie leden uit de toenmalige negenkoppige fractie waren gezet. Zij hadden kritiek geuit op het functioneren van de fractievoorzitter waardoor er volgens een meerderheid van de leden een onwerkbare situatie was ontstaan. Een vierde persoon stapte op omdat hij het niet eens was met het besluit. Alle vier gingen als eenmansfractie verder.

Problemen
‘Problemen horen te worden uitgepraat en dat is in dit geval niet voldoende gebeurd’, zegt Corné Zweerus, voorzitter van de Vereniging MUST. ‘Wij verwachten van MUST-leden dat ze samen zoeken naar een oplossing. In deze situatie is, naar onze mening, niet gehandeld naar deze waarden van MUST. Daarom hebben wij besloten de naam tijdelijk in te trekken.’

Aan alle negen betrokkenen is vervolgens gevraagd of zij bereid zijn MUST in de raad te vertegenwoordigen. Zij dienden dit schriftelijk en gemotiveerd aan het bestuur te laten weten. Vijf leden besloten hierop uit MUST te stappen en een eigen fractie op te richten. Zweerus verwacht over enkele dagen bekend te kunnen maken wie er onder de vlag van MUST verder gaan in de Hogeschoolraad.

Samenwerking
Danike van Beek, voormalig MUST-lid en nu woordvoerster van Avanti, zegt dat het conflict in de afgelopen periode hoog is opgelopen en dat zij en haar fractieleden geen behoefte hebben om met de anderen als MUST verder te gaan. ‘De samenwerking tussen ons vijven is prettig en we willen op een positieve manier verder.’ De fractie Avanti zal meedoen aan de komende verkiezingen.

Zowel MUST als Avanti zijn een campagne gestart voor nieuwe kandidaten. Van 14 tot en met 20 april kunnen studenten en medewerkers zich op www.verkiezingen.hu.nl aanmelden voor de Hogeschoolraad, faculteitsraden, opleidingscommissies en de Personeelsraad HU Diensten. De verkiezingen vinden plaats in de week van 19 mei.