Bruis!Columns

Na de verbouwing bij Orca en Triton: beetje laf borrelen?

Verslaggever Jelle de Ru kijkt elke twee weken achter de muren van een vereniging, gaat een avondje mee uit of drinkt gezellig een drankje op een evenement. Belangrijkste vraag: waar wordt het leukst geborreld in onze Domstad? Deze week: Jelles eigen vereniging Orca, waar ze vieren dat de verbouwing af is.

Sfeer: Gewoon gezellig
Minpuntje: twee studentenverenigingen samen borrelen laffer dan één burger sportvereniging
Jelle zag meer ballonnen dan studenten.

De enorm druilerige zaterdag is niet echt bevorderlijk voor de feeststemming, maar vandaag is het toch echt een feestdag. De Driewerf, het gebouw dat onze Utrechtse roeiers huisvest, is in een half jaar tijd compleet verbouwd. En vanavond is de feestelijke opening. Op het moment suprême is het gelukkig droog.

Bij de ingang lacht een ballonnenboog je toe. De kleuren van alle drie de roeiverenigingen zitten er in verwerkt: Triton is blauw, Orca rood en burger-roeivereniging Viking groen. Bij de ingang moppert een Viking-lid: ‘Als je tien jaar geen onderhoud pleegt, ja dan is zo’n verbouwing hard nodig.’ Misschien heeft de man een punt, want zo’n gebouw slijt hard, met al die feestjes, trainingen en borrels die er bijna dagelijks worden gegeven.

Aan de andere kant van het gebouw, bij het vlot, zo rond half 8 ’s avonds, is er een korte toespraak op het nieuwe balkon en gaan de confettikanonnen af. Het zijn geen Tomorrowland taferelen, maar gewoon dingen die je bij de feestwinkel kan kopen. Op de achtergrond klinkt Levels van wijlen DJ Avicii. De vuilniszakken over de speakers, bedoeld ter bescherming tegen de regen, zijn niet echt bevorderlijk voor het geluid – maar dat mag de stemming niet drukken.

Binnen is er een glaasje champagne. In de kantine van Orca zorgt een formatie van formaat voor een feestelijk onthaal. Een tienkoppige band, inclusief viool, akoestische en elektrische gitaar, hebben een hoop in hun Bruno Mars, want The Lazy Song wordt alles behalve lui gespeeld. Toch leuk, zo’n grote Triton-band die een feestje bouwt in de Orca-kantine.

Bij de urinoirs vertelt iemand me dat er voor 1,5 miljoen euro verbouwd is. Best lucratief, dat samenwerken. Als ik de wc’s weer uitloopt, zie ik een gedesoriënteerde Eline: ‘Ik denk steeds dat de Viking-bestuurskamer de ingang van de wc is.’ Nog best wennen zo, dat nieuwe gebouw.

Terug in de kantine speelt het duo genaamd Kicke het nummer ‘Kutdag’. Misschien houden de jongens zelf niet zo van een feestje, maar spelen kunnen ze wel. Covers van Chef’ Special voelen meer op zijn plaats, hun eigen nummer Frambozenjamfabriekje klinkt ook lekker.

Als ik even met iemand meeloop die gaat roken, komen we een groepje balende Tritonezen tegen. ‘We hadden gehoopt dat er meer mensen van onze vereniging zouden zijn: lekker indrinken en dan de stad in. Maar de gemiddelde leeftijd is hier toch wel 40. We maken er maar het beste van.’

Triton in de Viking-kantine

En inderdaad: vooral de burger-roeiers van Viking zijn in grote getale komen opdagen. Utrecht is en blijft een studentenstad, waar de meeste mensen in het weekend toch weer even terug naar hun ouders gaan. Gelukkig is daar aan het eind van de avond weer de tienkoppige Triton band die de een uitzinnige Orca-kantine zo rond tienen zelfs na de toegift ‘we want more’ kan laten schreeuwen.

Op de gang wordt er gebrast (het afpakken van elkaars spullen, kledingstukken of das). Het bestuur roept: “Jongens, gedraag je, er zijn externen bij.”
Onze verslaggever, Journalistiek-student Jelle de Ru, komt wellicht ook graag op jullie feestje, borrel, bijeenkomst. Wil je hem uitnodigen? Mail ons: trajectum@hu.nl