Na GroenLinks keert ook PvdA zich tegen eigen leenstelsel

Foto: Pixabay

De steun voor het leenstelsel brokkelt verder af. Ook de PvdA, de partij waarmee het leenstelsel in 2015 tot stand kwam, vindt nu dat ‘deze stressvolle tijd om een andere aanpak vraagt’.

Dat zei PvdA-leider Lodewijk Asscher vanochtend in het NOS Radio 1-Journaal. Omdat jongeren het moeilijk hebben met het vinden van een vaste baan en een woning, neemt de onzekerheid volgens Asscher toe als jongeren ook nog eens moeten lenen om te studeren. Er moet ‘een fatsoenlijke regeling voor deze tussengroep’ komen, vindt hij.

Belemmering

Het leenstelsel werd door de VVD en de PvdA doorgevoerd, met steun van GroenLinks en D66. De partijen meenden dat het stelsel de solidariteit in de samenleving zou bevorderen. ‘De slager moet niet meebetalen aan de studie van de advocaat’, was het argument. Eerder dit jaar keerde GroenLinks zich ook al tegen het leenstelsel, waar ze eerder voorstander waren.

Het hoger onderwijs voor iedereen toegankelijk maken blijft een doelstelling, zegt Asscher. ‘Maar je moet kijken naar hoe de wereld er nu voorstaat. Je ziet nu dat die studieschuld voor een te grote groep toch een belemmering is.’

UPDATE: ISO en LSVb verwachten terugkeer basisbeurs

Studentenorganisaties LSVb en ISO zijn blij met de draai van de PvdA. ISO-voorzitter Kees Gillesse: ‘De negatieve gevolgen van het leenstelsel zijn overtuigend, het is goed dat daar nu conclusies aan worden verbonden. Het is te hopen dat ook de andere partijen duidelijk zijn over hun plannen.’

Wel signaleert ISO dat het nog even zal duren voordat het leenstelsel verdwijnt. Regeringspartijen CDA en ChristenUnie zijn immers voorstander van een terugkeer van de basisbeurs. Zij hebben echter wel beloofd om zich te houden aan het regeerakkoord. Dat betekent dat er tot 2021 waarschijnlijk niets verandert.

Maar de kans dat het leenstelsel verdwijnt bij een volgend kabinet neemt sterk toe. Hoe een nieuw stelsel eruit gaat zien, is alleen nog volstrekt onduidelijk. Kees Gillesse: ‘We zullen na de verkiezingen pas echt weten wat er voor studenten gaat veranderen, maar vandaag is een dag om te vieren.’

De studentenorganisaties pleiten in ieder geval voor terugkeer van de basisbeurs. LSVb-voorzitter Alex Tess Rutten is daarover heel duidelijk: ‘Totdat de eerste studenten weer een basisbeurs gestort krijgen, blijft de LSVb waakzaam en schuwen wij actie niet als er meer druk nodig is op de politiek.’