Nadja Jungmann gekozen tot Lector van het Jaar

HU-lector Nadja Jungmann is uitgeroepen tot Lector van het Jaar. De lector Schulden en Incasso draagt op alle vlakken haar steentje bij, zegt de jury.

Dat meldt ScienceGuide, de website voor hoger onderwijs, die samen met studentenorganisatie ISO de verkiezingen organiseerde. De winnaar is donderdag 2 februari bekendgemaakt tijdens het seminar ‘Open voor talent’ van het ISO en het Ministerie van Onderwijs. De verkiezing kreeg dit jaar als thema ‘maatschappelijke ongelijkheid’ mee.

Moeilijk kiezen
De jury benadrukt dat het moeilijk kiezen was: ‘Het werk van een lector is veelzijdig en de winnaar van 2017 laat zien op alle vlakken haar steentje bij te dragen. Of het nu onderzoek, onderwijs, docentprofessionalisering, studentbetrokkenheid, werkveldbetrokkenheid, multidisciplinariteit, exposure of het verbinden van maatschappelijke partijen is.’

Eerder schreef ScienceGuide dat Jungmanns activiteiten een grote impact hebben op het denken over en de aanpak van de schuldenproblematiek: ‘Nadja Jungmann ontpopt zich met haar onderzoek nadrukkelijk als een belangrijke stem in de discussies hierover en profileert zich regelmatig in de media als schuldenproblematiek ter sprake komt. Maar dat niet alleen, want ook in het aanpakken van de problemen levert Jungmann een belangrijke bijdrage.’

Andere genomineerden
Jungmann nam het op tegen twee andere genomineerden. Louise Elffers is in 2015 benoemd als lector Beroepsonderwijs aan de Hogeschool van Amsterdam. Haar onderzoeksprogramma besteedt vooral aandacht aan de doorstroom van mbo naar hbo. Derde genomineerde was Marijke Kral, sinds 2003 bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen actief als lector Leren met ICT.

Lees ook het interview Geldstress met Nadja Jungmann in het laatste nummer van Trajectum: in de bakken of hier (pagina 22)