Nationale Studenten Enquête: HU-studenten iets tevredener

HU-studenten geven hun studie dit jaar een iets hoger cijfer dan vorig jaar: een 3,79.  Dit is, net zoals vorige jaren, nog iets onder het landelijk gemiddelde.

Dit blijkt uit de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 2016, die door ruim 36% van de studenten is ingevuld. De vragenlijst bevat vragen over zeventien thema’s, zoals de inhoud van de studie, docenten, toetsing en beoordeling.

Vorig jaar
Vorig jaar gaven de studenten hun opleiding een 3,74 op een schaal van vijf, de jaren ervoor was het lager. De licht stijgende lijn zet zich dit jaar voort in bijna alle thema’s. Stage & opleiding stijgt het meest en haalt nu een 3,16, wat 0,07 hoger is dan vorig jaar. Op de paar gedaalde punten komt het thema studiefaciliteiten er het slechtst vanaf met een 3,19. Dit is 0,04 lager dan vorig jaar. De verschillen met 2015 zijn bij alle thema’s vrij klein.

Andere hogescholen
Landelijk geven hogeschoolstudenten hun studie een 3,88, wat bijna een tiende hoger is dan de score van de HU. Op bijna alle zeventien de thema’s blijft de HU dan ook wat achter. Op het punt van studentenhuisvesting zit de HU het verst onder het landelijke gemiddelde, en krijgt een 2,78. Het gaat daarbij om beschikbare en betaalbare studentenhuisvesting in Utrecht. De gemiddelde hogeschool scoort hierop bijna een halve punt hoger. Wel beoordelen HU’ers de ervaring van hun stage net wat hoger (0,02), dan gemiddeld, en geven het een 3,94.

Het cijfer voor de stage-ervaring is het hoogst van alle thema’s. De thema’s algemene vaardigheden, studie-omgeving en groepsgrootte scoren ook relatief goed (hoger dan een 3,7). De huisvesting scoort het laagst van alle thema’s. Ook stage en opleiding, studiefaciliteiten en kwaliteitszorg worden als minder ervaren (lager dan een 3,2).

De HU loopt al jaren achter op het landelijk gemiddelde, maar door de lichte stijgingen is het verschil iets kleiner.

Beste en slechtste opleiding
Particuliere opleidingen worden gemiddeld hoger beoordeeld. De hoogste cijfers voor reguliere opleidingen zijn voor Financial Service Management en Fysiotherapie: deze studies krijgen een 4,3. Het laagste cijfer gaat naar de opleiding Leraar Biologie, deze scoort een 3,1.

De NSE-resultaten per opleiding zijn hier te zien.