Nationale Studenten Enquête is van start

De jaarlijkse Nationale Studenten Enquête (NSE) is weer begonnen. Het landelijke onderzoek onder studenten van hogescholen en universiteiten loopt van 13 januari tot en met 9 maart.

Studenten krijgen een mailtje met een link naar een vragenlijst opgestuurd of kunnen die hier invullen. Daar kunnen zij vragen beantwoorden over onder meer de inhoud van de opleiding, kwaliteit van docenten, faciliteiten en roosters. Op deze manier ontstaat een beeld wat de studenten vinden van de opleiding waar zij aan studeren. Wat gaat er goed en wat kan er beter?

Rankings
De NSE is opgezet door de Stichting Studiekeuze 123 op initiatief van de Vereniging Hogescholen, universiteitskoepel VSNU en studentenorganisaties ISO en LSVb. Onderzoeksbureau GFK Intomart voert de enquête uit. Wie de mail met de link kwijt is, kan die opnieuw opvragen.

De resultaten van de NSE worden gebruikt om verbeteringen door te voeren. De gegevens worden gepubliceerd op de HU-site www.tevreden.hu.nl en landelijk op www.studiekeuze123.nl. Zij worden ook gebruikt voor de jaarlijkse rankings van opleidingen en instellingen in Elsevier en Keuzegids Hoger Onderwijs.

Opmars
De Hogeschool Utrecht scoort in die lijstjes de laatste jaren laag, maar lijkt met een voorzichtige opmars bezig. Vorig jaar deed 39,1 procent van de HU-studenten aan het onderzoek mee.