Nederlandse scholieren: steeds lagere cijfers en minder gemotiveerd

Jongeren zijn steeds minder gemotiveerd, blijkt uit onderzoek van Qompas dat gisteren verscheen. Het platform, dat leerlingen helpt bij hun studiekeuze, ondervroeg 170.000 leerlingen in 3 havo en vwo, gedurende acht jaar.

Over het geheel gezien, zijn jongeren minder gemotiveerd en scoorden ze nog nooit zulke lage cijfers als in schooljaar 2018-2019. Op een schaal van 0 tot 100 procent – waarbij 100 staat voor ‘heel interessant’ en 0 voor ‘neutraal’ – daalt de score van 12 naar 9,5 procent.

Qompas heeft niet onderzocht waarom leerlingen minder gemotiveerd zijn en lagere cijfers halen. Maar directeur Boris Eustatia meldt bij RTL wel een aantal oorzaken. Zo noemt hij het lerarentekort en de opkomst van sociale media, waardoor jongeren gewend zijn geraakt aan veel prikkels. Hij vindt het niet vreemd dat jongeren daardoor de lessen op school als saaier ervaren.

Engels is het populairste vak, samen met lichamelijke opvoeding en biologie. De grootste daling in populariteit zit bij muziek en levensbeschouwing. Ook Frans en Duits hebben het zwaar.

Andere landen

Uit eerder onderzoek van de Onderwijsinspectie en het OESO bleek ook al dat Nederlandse jongeren minder gemotiveerd zijn dan leerlingen in andere landen. Dezelfde onderwijsinspectie waarschuwde vorig jaar ook dat de prestaties van Nederlandse leerlingen dalen ten opzichte van andere landen. Een trend die twintig jaar geleden al is ingezet