Kort

Nederlandse studenten racen vanaf vandaag tegen elkaar op de Solar Challenge Morocco

Drie studententeams van hogescholen en universiteiten doen dit jaar mee aan de Solar Challenge Morocco, een prestigieuze wedstrijd met zonneauto’s door de Marokkaanse woestijn. De Nederlandse voertuigen rijden in vijf dagen tijd 2.500 kilometer, meldt NU.nl.

Studenten van Universiteit Twente en Hogeschool Saxion, het Solar Team Twente, zijn voor een driewielige zonneauto gegaan. De achttien studenten begonnen augustus vorig jaar met het bedenken van de zonneauto Red Horizon.

De 22 studenten van Rijksuniversiteit Groningen, Hanzehogeschool Groningen, Noorderpoort en ROC Friese Poort hebben als enige Nederlandse team een zonneauto op vier wielen ontworpen, de Green Spirit.

Een groep van zeventien studenten van TU Delft, het Vattenfall Solar Team, heeft een asymmetrische driewieler ontworpen. Hun zonneauto Nuna 11 kan een topsnelheid van 135 kilometer per uur halen. Tijdens de wedstrijd rijden ze maximaal 80 à 90 kilometer per uur.

De World Solar Challenge vond elk jaar in Australië plaats. Maar dit jaar is voor Marokko gekozen vanwege de coronarestricties in Australië. Bijna alle studenten hebben net hun bachelor afgerond of namen een tussenjaar.