Nederlandse student overleden in Zuid-Afrika

Jurriën Wissink, een 24-jarige Haaksberger die aan Stenden Hogeschool in Leeuwarden studeerde, is in Zuid-Afrika overleden na overmatig drankgebruik. Hij studeerde toerisme en recreatie en was in Zuid-Afrika voor een uitwisselingsprogramma.

De student vierde vrijdagavond zijn verjaardag in de campusbar van de Zuid-Afrikaanse vestiging van Stenden. Hij zou onwel zijn geworden nadat vrienden via een trechter drank bij hem naar binnen hadden gegoten en overleed op weg naar het ziekenhuis.

De politie gaat er voorlopig vanuit dat de student vrijwillig heeft gedronken, melden Zuid-Afrikaanse media. De rechter zal nog wel onderzoeken of dat daadwerkelijk het geval was, of dat er sprake was van dwang.

Stenden Hogeschool laat in een reactie aan RTV Oost weten dat ze aangeslagen zijn door het droevige bericht. Een woordvoerder laat weten dat er tijdens de voorlichting altijd nadrukkelijk gewezen wordt op de nadelige gevolgen van te veel alcohol consumeren. De hogeschool geeft volledige medewerking aan het onderzoek van de lokale autoriteiten: "Het onderzoek is in volle gang, totdat er uitsluitsel is komen wij ook niet naar buiten met meer informatie. Dat is op verzoek van de ouders van het slachtoffer."