New kids on the block: Floorball

Ze zijn the new kids on the block, verse vissen etc. Trajectum loopt mee met de feuten van de nieuwste studentenverenigingen.

Deze aflevering floorball-vereniging: Jungle-Speed.

Lukas (20) gezondheidswetenschappen aan de UvA is van huis uit een hockeyer. Toen hij deze zomer naar Utrecht verhuisde, wilde hij zich dan ook aansluiten bij een hockeyvereniging. Dit liep anders toen hij tijdens de Utrechtse Introductie Tijd (UIT) een oud-klasgenootje tegenkwam. Die vertelde over het fenomeen floorball: een sport die wat lijkt weg te hebben van zijn geliefde hockey. ‘Maar dan sneller en stoerder. Echt iets voor jou’, vond ze. En zodoende staat Lukas vanavond voor het eerst met een floorballstick in zijn handen.

Jungle-Speed fiscus Astrid geeft nieuweling Lukas een privélesje

Floorball valt het best te omschrijven als een combinatie van hockey zonder gras en ijshockey zonder ijs. In Zweden is de sport sinds haar ontstaan in 1986 immens populair onder ijshockeyers die buiten het seizoen, als het ijs smelt, hun energie kwijt willen.
In Utrecht is het indoorhockey voornamelijk populair onder studenten. Volgens Ard-Jan Nuland (23) deeltijd student aan de docentenopleiding ic), voorzitter van floorballstudentenvereniging Jungle-Speed, komt dit omdat het in Nederland een tamelijk nieuwe en onbekende sport is. ‘Hierdoor kun je als beginner makkelijk instromen en sneller op het niveau van een gevorderde komen dan bijvoorbeeld bij een  volleybalteam.’

Genoeg Floorball sticks voor iedereen

De floorballtrainingen vinden iedere maandag tussen half zes en zeven uur in sportcentrum Olympos plaats. Vanavond is de eerste les van het seizoen. De bank in zaal 3 ligt bezaaid met jassen en tassen. In een lege bak liggen de attributen; lichte lange sticks en een holle bal met gaten. Een handvol floorballgroentjes, waaronder Lukas, heeft zich rondom coach Douwe geschaard. Geduldig legt hij de basisbeginselen van het spel uit.

Douwe doet voor hoe je de stick moet vasthouden en geeft uitleg over de voordelen van de kunststof gatenbal (snelheid). Hij spreekt over face-offs, overspelen, balbezit en meebewegen. Op een printje met een plattegrond van het speelveld, geeft hij met stift de aanval- en verdedigingstechnieken aan.
Na de uitleg kunnen de sporters meteen de vergaarde theorie in praktijk te brengen. In rap tempo worden er duo’s gevormd en beginnen ze te spelen.

Douwe verduidelijkt de speltechnieken met stift op print

Douwe geeft ondertussen hier en daar een tip. Lukas merkt dat zijn hockeyachtergrond hem helpt en heeft bijna alle bewegingen redelijk snel onder controle. Al zorgt het vasthouden van de stick voor wat verwarring. ‘Bij floorball hou je de handen net andersom.’ Gevorderde speelster Iris (21, milieuwetenschappen FOTO) heeft hier een oplossing voor. Bij wijze van geheugensteun heeft ze het uiteinde van haar stick met tape gemarkeerd. ‘Zo voel ik meteen als ik fout zit.’ Vorig seizoen verruilde ze het hockeyveld in voor de sportzaal. Sindsdien helemaal verknocht aan de sport. ‘Het is allemaal net iets sneller en stoerder dan hockey’, legt ze uit.

Om links/rechts verwarring te voorkomen markeerde Iris haar stick

Die snelheid, daar lijken de sporters unaniem voor te vallen. Trainer Douwe speelt zeven jaar floorball. Hij begon tijdens zijn studententijd in Groningen. ‘Net als ijshockey, is het veld tijdens wedstrijden afgebakend. De bal blijft in het spel en kaatst continu tegen de band aan. Je hebt bijna geen moment rust.’

De klok slaat half zeven. De nooddeur is opengezet. De zaal vult zich met frisse lucht die de geur van zweet en zoete energiedrankjes weg neemt. Het laatste half uur van de training is ingeruimd voor een serie onderlinge wedstrijdjes. Vier tegen vier. De groep wordt opgedeeld in twee teams: beginners (rechterhelft zaal) en gevorderden (linkerhelft). Twee wissels zitten op de bank.
Waar ijshockey garant staat voor dikke pakken, bloed, gebeuk, hier en daar rondvliegende tanden en veel testosteron, gaat het er bij de indoorvariant rustiger aan toe. Er mag namelijk geen lichamelijk contact gemaakt worden. Kenmerkende ijshockey body checks blijven dan ook uit.

Talent spotten over de schouder van Jungle-Speeder Astrid

Lukas heeft tijdens het oefenen zo’n indruk gemaakt dat hij met de gevorderden meespeelt. In dit team speelt ook Iris. Als een wervelwind scheurt ze over het veld. ‘Ze is erg fanatiek en daarom een van de betere in het team’, analyseert Douwe vanaf de zijlijn. Een paar minuten later stapt ze uitgeput van het veld. Met gestrekte benen ploft ze op de grond. Haar stick legt ze naast zich. ‘Zo dat was het weer voor vandaag’, zucht ze.

Even later houdt Lukas het ook voor gezien. Hij is voldaan. Bezweet weet hij ‘bijna wel zeker’ dat hij zijn ordinaire hockeystick binnenkort voorgoed in de wilgen hangt.

USFV Jungle-Speed
Jungle-Speed is de eerste officiële floorball studentenvereniging van Utrecht. Voorzitter Ard-Jan Nuland begon vorig seizoen zelf met de sport en kwam op het idee voor een vereniging nadat hij met een paar studerende teamgenoten meedeed aan een floorballtoernooi in Enschede. Daar spotte hij studententeams uit verschillende steden. ‘Ik miste de Utrechtse afdeling’, vertelt hij. En zo zette hij samen met Astrid Thorissen, Quirine Hakkaart en Iris Vrijsen de Utrechtse Studenten floorball Vereniging Jungle-Speed op. Dit eerste seizoen zal het nieuwe Utrechtse studententeam meedoen aan de landelijke competitie. Daarnaast staan er, zoals een vereniging betaamt, ook verschillende activiteiten en borrels op het programma. Ard-Jan hoopt op een wekelijkse Olympos-borrel na de training en een jaarlijks uitje.

Voor floorball gelden geen speciale kledingvoorschriften. Jungle-Speed heeft wel wedstrijdkleding. Qua schoenen kun je het beste gewone binnensportschoenen gebruiken. Let op: géén hardloopschoenen. ‘Die zijn gemaakt om lange afstanden snel af te leggen en niet getraind op onverwachte bewegingen.’

De bal before…

…and after