Nibud waarschuwt: smijt niet met geleend geld

Studeren is duur. Helemaal nu nieuwe bachelor- en masterstudenten geen basisbeurs meer krijgen. Voorlichtingsinstituut Nibud komt met tips en trucs om je studentenlening binnen de perken te houden.

Bachelorstudenten leggen de laatste hand aan hun afstudeerwerk en ook voor eindexamenkandidaten zit het er bijna op. Na de zomer begint voor hen het studentenleven, terwijl veel bachelorstudenten nog éven doorgaan voor het masterdiploma. Maar dat is vanaf september allemaal wat duurder geworden: nieuwe bachelor- en masterstudenten krijgen geen basisbeurs meer en zullen dus vaker moeten lenen voor hun opleiding.

Lenen, alleen als het echt nodig is
Dus publiceert voorlichtingsinstituut Nibud een vernieuwde geldwijzer voor studenten die voor 9,95 euro kan bestellen. Belangrijkste boodschap: lenen voor je studie is helemaal niet erg, maar doe dat alleen als het écht nodig is. Laat DUO je skivakantie en je stapavonden niet financieren, leen niet extra voor nieuwe gordijnen.

Verder geeft het Nibud tips om je financiën op orde te krijgen: hou de eerste maanden een kasboek bij bijvoorbeeld, en betaal je rekeningen altijd op tijd. Ook hamert het instituut op een degelijke planning. Want het lijkt misschien slim om veel te werken naast je studie, maar als je daardoor langer over je opleiding doet ben je uiteindelijk misschien meer geld kwijt dan je had uitgespaard.