Kort

Niet-student mag van rechter blijven wonen in studentencomplex

Een 50-jarige man die in een studio woont in het studentencomplex van de Stichting Volkshuisvesting Utrecht (SVU) kan daar blijven. De man woont op een campuscontract: de woning is bedoeld voor studenten en die moeten eruit als ze geen student meer zijn.

Toen de man in 2016 op basis van het campuscontract de woning betrok was het voor SVU al duidelijk dat hij niet studeerde of dit van plan was. Toch mocht hij er intrekken. De man wist dat hij destijds een campuscontract tekende. Hij ging hier toch op in omdat hij naarstig op zoek was naar een dak boven zijn hoofd. Ook wonen volgens hem meerdere niet-studenten in het pand.

Omdat SVO wist dat de man geen student was toen het contract werd aangeboden is de huuropzegging van SVO per 7 juni 2023 onrechtmatig, oordeelde de rechter in Den Haag. Dit blijkt uit de gepubliceerde uitspraak. De man kan in zijn studentenstudio blijven.