Niet vergeten: tienduizenden studenten hebben nog recht op reisgeld

Bijna 58.000 studenten hebben nog recht op extra geld op hun ov-chipkaart. Zij hebben door een fout saldo moeten betalen op 16 augustus van dit jaar, terwijl ze op die dag eigenlijk weer gratis mochten reizen. Het geld moet alleen nog opgehaald worden bij een kaartenautomaat, maar veel studenten hebben dit nog niet gedaan.

Door een fout in de jaarkalender van Regisseur Studenten Reisrecht (RSR), moesten studenten bij sommige vervoerders op 16 augustus toch betalen voor hun reis. Dat werd nog diezelfde dag gecommuniceerd.

Voor studenten die op die dag op saldo reisden, werd het teveel betaalde bedrag automatisch klaargezet bij een kaartautomaat. Vanaf 29 augustus konden studenten dit bedrag op hun ov-kaart laden.

Deze ‘assertieve houding’ van RSR wordt door de OV ombudsman in de kwartaalreportage als ‘prijzenswaardig’ omschreven. ‘Het probleem werd snel herkend en nog dezelfde dag werd een oplossing aangedragen. Een elegante oplossing, die wat ons betreft als voorbeeld kan dienen voor vergelijkbare problemen in de sector.’

Toch vroeg de ombudsman zich af hoeveel studenten op de hoogte van de oplossing waren en of zij ook daadwerkelijk naar een kaartautomaat gingen om het teveel betaalde saldo op te halen. Om die reden heeft de ombudsman cijfers opgevraagd.

Uit die cijfers blijkt dat medio oktober ‘grofweg 25 procent van de studenten zijn geld heeft opgehaald’. Het gaat om enkele tienduizenden kaarten. 57.965 studenten (bijna 80 procent) heeft het bedrag nog niet opgehaald. Het geld blijft wel klaar staan, zodat zij dit alsnog kunnen doen.