Niet-ingecheckte student is geen zwartrijder

Studenten die reizen met een OV-abonnement en niet zijn ingecheckt, mogen niet beboet worden. Dat blijkt uit een juridisch onderzoek dat OV-reizigersvereniging Rover is gestart.

Rover liet het onderzoek uitvoeren via Rechtspraak.nu, nadat ze veel klachten hebben ontvangen van reizigers. Het gaat niet alleen om studenten. Ook andere OV-abonnementhouders worden op de bon geslingerd voor zwartrijden als ze vergeten zijn om in te checken, maar wel betalen voor hun reis.

Uit het onderzoek blijkt dat een betaald abonnement altijd voldoet aan de wettelijke eisen voor een geldig vervoerbewijs. Daaronder valt ook het studentenreisproduct dat onderdeel is van studiefinanciering. Een boete voor zwartrijden kan daarom niet aan de orde zijn. Rover en de Consumentenbond roepen vervoerders en politiek in een brief op om onmiddellijk een einde te maken aan het onterecht beboeten van deze groep reizigers.