Niet meer met Erasmusbeurs naar Zwitserland

Zelfs studenten die al geld toegezegd hebben gekregen, kunnen niet meer met een Erasmusbeurs naar Zwitserland. De Europese Commissie heeft het Alpenland uit het Erasmus+ programma gezet.

Een nipte meerderheid van de Zwitsers stemde begin februari voor een immigratiequotum. De Europese Commissie reageerde teleurgesteld, en schortte allerlei verdragen op. Ook de samenwerking binnen het Erasmus+ programma is voorbij, bleek deze week. 'Van cherry picking kan geen sprake zijn', benadrukt de Europese Commissie.

Uniek
'Dit is heel ingrijpend', zegt Annemarie de Ruiter, verantwoordelijk voor Erasmus+ bij internationaliseringsorganisatie Nuffic. 'Voorheen mocht Zwitserland gewoon deelnemen aan alle programma’s en projecten. Als het land dat nu wil, moet het bewijzen dat het iets unieks te bieden heeft, iets dat nergens in de Europese Unie voor handen is. Dat lukt bijna nooit.' Hoewel er voor sommige projecten dus uitzonderingen kunnen worden gemaakt, geldt dat niet voor de Erasmusbeurzen. 'Die gaan gewoon niet door.'

Zwitserland is geen EU-lidstaat, maar deed dankzij verschillende verdragen wel aan veel Europese projecten mee. Sinds 2011 zat het land in het Erasmusprogramma. De laatste cijfers stammen ook uit dat jaar: toen gingen 109 Nederlanders die kant op om te studeren, nog eens 54 gingen er stage lopen.

Wetenschap
Het referendum heeft niet alleen gevolgen voor studenten, maar ook voor wetenschappers: ook de samenwerking binnen het onderzoeksprogramma Horizon 2020 is door de unie opgeschort. Zwitserland heeft daardoor bijvoorbeeld geen recht meer op onderzoeksbeurzen van de European Research Council.