Nieuw bewegingslab kijkt naar zelfredzaamheid

Op 13 december openden Henri Kiers en Anton Franken het nieuwe Bewegingslab Human Movement & Adaptation. In het lab staat nieuwe apparatuur voor onderzoek naar de manier waarop mensen met een ziekte of aandoening bewegen, en hoe dat de kwaliteit van leven beïnvloedt.

Henri Kiers, directeur van het Instituut voor Bewegingsstudies, schetste tijdens de opening een alledaagse situatie waarvoor de hightech apparatuur in het Bewegingslab dient: een man met een dwarslaesie die gewoon een kopje koffie voor zijn vrouw wilde zetten.

‘Kijken naar wat iemand nog wel kan en hoe iemand zelfredzaam kan zijn, dat is waar het Bewegingslab om draait. Dat is hier bij het instituut al vanzelfsprekend, maar nog niet in de praktijk. Door studenten hier in te trainen, zal het de komende tijd gemeengoed worden onder fysio- en oefentherapeuten.’

Motorisch leren
Zowel bachelor- als masterstudenten kunnen in het Bewegingslab bij lopende onderzoeken worden ingezet, onder begeleiding onderzoek doen en leren hoe motorisch leren onderdeel kan zijn van bestaande revalidatieprocessen. De apparatuur in het lab is van de HU en afkomstig van MotekForce Link, een internationaal bedrijf dat hightech apparatuur ontwikkelt voor revalidatieprocessen.