Nieuwbouw HU: ‘Eindelijk weer een schoolgebouw’

Strak, licht en ruim: de eerste indrukken van de nieuwbouw, Heidelberglaan 15 (maar waarom gaan die roltrappen alleen omhoog?)

Foto's: Kees Rutten

Strak, licht en ruim. Dat zijn de eerste indrukken bij het interieur van Heidelberglaan 15, het nieuwe HU-gebouw. Na de opening medio augustus nemen docenten en anderen al hun intrek in het pand. ‘Fijn dat er een besloten werkruimte voor medewerkers is.’

Een enorme ruimte doemt op, kort na de hoofdingang van het nieuwe gebouw. Het gigantische atrium strekt zich uit over een groot deel van de benedenverdieping tot de nok van het zeven verdiepingen tellende gebouw. Het glazen plafond zorgt voor een zee aan licht.

Het oog valt meteen op de trappartijen, vooral op de iconische roltrap met gele zijkanten. Het transporteert straks massa’s studenten en medewerkers van de begane grond naar de tweede, vierde en zesde etage (alleen omhoog, omlaag gaat met trappen of liften). De oneven verdiepingen zijn te bereiken via de betonnen trappen die hangend in de lucht de beide lange kanten van het gebouw verbinden.

Industrial design
Rechts van de ingang zit Gilbert Koelewijn, docent Verpleegkunde, in een zitje te werken achter een laptop. De opleiding heeft er een studiedag. ‘Het ziet er strak, schoon en fris uit’, is zijn eerste indruk. Mooi ook, die trappen in de lucht. Innovatief, vindt hij. ‘En het materiaalgebruik duidt op industrial design. Mooi.’

Medio augustus is het pand opengesteld. Het is nog niet helemaal af. Buiten moet nog aan een kant bestrating komen. Binnen staat het food court nog in de steigers, is het science café nog niet in functie en wachten sommige onderwijsruimtes nog op een inrichting. Hier en daar staan lege dozen tegen de muur, stoelen opgestapeld. Werkmannen sjouwen met karretjes meubilair. Medewerkers lopen wat onwennig rond of werken in nog kale ruimtes. Studenten laten zich weinig zien: het schooljaar begint op maandag 3 september.

Olijfgroene vloer 
Op verdiepingen twee tot en met zeven zetelen de instituten. Sommigen beschikken over een hele etage, anderen delen een verdieping. Elk instituut heeft als thuisbasis een instituutsplein, allemaal met olijfgroene vloer en wanden. Daaromheen liggen de medewerkersruimtes. Langs de brede gangen concentreren zich de open en gesloten studieruimtes. Verspreid over het gebouw bevinden zich de grote collegezalen. De terrassen zorgen voor een huiselijke uitstraling.

Op de zevende verdieping huist het Institute for Marketing and Commerce. Docent Wouter van de Kamp is in zijn nopjes met de nieuwe huisvesting. ‘Het is prachtig’, zegt hij. ‘Eindelijk weer een schoolgebouw.’ De afgelopen jaren vonden onder meer de economische opleidingen tijdelijk onderdak in kantoorgebouwen aan de Daltonlaan. ‘Een plezierig gebouw. Licht en ruim’, constateert ook collegadocent Cees Braas. ‘Het is fijn dat een besloten werkruimte voor medewerkers is. Dat nodigt uit om hier meer tijd te besteden dan aan de Daltonlaan.’

Koffievlekken
Kritische geluiden zijn er ook. Zo vinden sommigen het curieus dat de roltrappen alleen omhoog gaan. Iemand anders vreest dat de deuren naar de liften te zwaar zijn voor mensen in rolstoel. Weer een ander noemt het olijfgroen van de instituutspleinen een ‘poepkleur’. De volgende vraagt zich af hoe de koffievlekken van de betonvloer worden schoongemaakt. Ook de grote glazen wanden in leslokalen worden argwanend bezien: die zorgen straks onder studenten voor veel afleiding.

Het bevreemdt Peter Pentenga, docent bij het Instituut voor Communicatie, dat enkele statafels aan de rand van het instituutsplein op de derde verdieping officieel werk- of lesruimtes zijn. Inderdaad lijken ze in eerste instantie plekken om met een kop koffie even uit te puffen. Maar de kans bestaat dat gebruikers ervan weggestuurd worden vanwege onderwijsdoeleinden. ‘Reservation required’, melden de bordjes aan de muur.

Zeven instituten en een kenniscentrum

Heidelberglaan 15 biedt onderdak aan zeven instituten. Dit zijn de instituten voor Media, Communicatie, ICT, Marketing and Commerce, Finance and Accounting, Business Administration en International Business Studies. Verder heeft ook het ‘Kenniscentrum economisch sterke en creatieve stad’ hier een plaats gekregen.

Volg ons op Instagram
Reageer!
Reageer!
Deel via...
 

3 reacties

Het is niet meer mogelijk om te reageren

  1. De tijd zal uitwijzen of studenten zich laten paaien door de opzichtige hoeveelheid foodcourts van de HU en een mooie one-way-roltrap, of dat zij liever een lesrooster met een fatsoenlijke eindtijd hebben, dat helemaal gegeven wordt in één gebouw met ruime lokalen met genoeg tafels en stoelen erin.

    En dat we eindelijk weer een echt schoolgebouw hebben is fijn…maar waar blijft een geste, excuus, gebaar van genoegdoening of wat dan ook van de HU aan alle medewerkers die 3 jaar in een kantoorpand opgehokt zijn geweest, terwijl hun oude, prima schoolgebouw (Padualaan 101) alweer in gebruik werd genomen door andere opleidingen (en foodcourts…)? Per saldo zijn we er simpelweg op achteruit gegaan.

  2. Met grote schrik en verbolgenheid lees ik een uiterst beledigende reactie in grove bewoordingen uit mijn naam, of wat lijkt op mijn naam. Ik zal contact opnemen met de redactie van Trajectum om te achterhalen hoe het mogelijk is en wie hier verantwoordelijk voor is.

    Ik ben verantwoordelijk voor het proces Planning & Roostering binnen de HU en ken de dynamiek van teruggang in ruimte, om gelden vrij te maken voor onze kerntaken, in relatie tot nieuwbouw en ben me bewust van de uitdaging die dit betekent voor alle betrokkenen. We trekken hierin intensief samen op met als doel goed en effectief gebruik te maken van onze panden en ruimtebehoefte en beschikbare ruimte op elkaar af te stemmen, met de toekomst en flexibilisering van het onderwijs als stip op de horizon. Uiteindeijk gaat het erom dat we de student zo goed mogelijk faciliteren in zijn of haar leerproces.

    Dat traject is omvangrijk en behelst vele diverse en soms ook conflicterende belangen. We zetten hierin belangrijke stappen, maar hebben zeker nog een weg te gaan.