Nieuwe trend: toga en penning voor lector

Jelle Drost is de eerste lector van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden die bij zijn benoeming woensdag 10 februari een speciaal ontworpen jas droeg en een penning kreeg. Deze symbolen moeten de inauguratie van lectoren bij de NHL meer cachet geven.

Maarten Dijk, secretaris van het landelijke lectorennetwerk Forum, had nog niet eerder van een lectorentoga eerder gehoord. ‘Laatst was ik bij een benoeming van drie Fontys-lectoren en die kregen wel een penning. De lectorentraditie is nog jong en de plechtigheden verschillen nogal.’

De lectorenpenning is gemaakt door de Friese edelsmid Theo Halsema, en bevat de tekst: ‘Id quod ratio debuerat usus docet’ oftewel: dat wat de theorie had moeten doen, leert de praktijk.

De Fries modeontwerper Hans Noordstrand tekende voor de jas: een eigentijdse hogeschoolvariant van de traditionele toga’s die door universiteiten worden gebruikt bij de inauguratie van hoogleraren. ‘Het Fries Kostuum’ en ‘Friesland als oude universiteitsprovincie’ dienden als uitgangspunt voor zijn ontwerp: een zwarte gerende jas met uitlopende mouwen, gele zijden biezen en een kraag van kersenrood fluweel.